شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۹
کد خبر: 66453
سلامت نیوز : ایرج ملایری در گفت و گو با فارس، افزود: زخم معده و اثنی‌عشر بیماری نسبتاً شایعی است که باعث بروز درد و علایمی مثل چنگ زدن سردل، ضعف رفتن، سنگینی و سیری بعد از خوردن غذا در ناحیه بالای شکم می‌شود.

وی گفت: دردهای زخم اثنی‌عشر بیشتر در نیمه شب بروز می‌کند و با خوردن غذا بهتر می‌شود و می‌تواند در هر ساعتی باشد. زخم معده بیشتر بعد از خوردن غذا بدتر می‌شود و درد می‌تواند در هر زمانی باشد.

ملایری ادامه داد: علت بروز زخم‌های اثنی‌عشر و معده (با درصد کمتر در زخم معده) میکروبی به نام هلیکو باکترپیلوری است. هلیکوباکتر پیلوری اثنی‌عشر باعث بروز زخم می‌شود. این میکروب بیشتر از راه‌‌ تماس انسان‌ها با یکدیگر و عدم رعایت اصول بهداشتی از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود.

وی گفت: گاهی مصرف قرص‌های مسکن و بعضی داروهای دیگر باعث ایجاد زخم می‌شود در بیماران بدحال که در CCU و ICU بستری هستند. بیمارانی که دچار سوختگی وسیع شده‌اند و سایر بیماران بد حال نیز ممکن است ایجاد زخم در معده و اثنی‌عشر بشود.

تیم پزشک متخصص داخلی ادامه داد: گاهی زخم باعث ایجاد عوارضی مانند سوراخ شدن معده و اثنی‌عشر، خونریزی، انسداد راه خروجی معده و علایمی مثل تهوع و استفراغ و احساس پری بعد از خوردن غذا می‌شود که علایم ممکن است با علام زخم‌های عادی تفاوت داشته باشد.

ملایری گفت: برای تشخیص زخم در معده یا اثنی‌عشر از آندوسکوپی و گاهی رادیولوژی و همچنین جست و جوی میکروب در معده با آزمایش‌های مخصوص استفاده می‌شود و معمولی‌ترین و بهترین راه تشخیص زخم در دستگاه گوارشی فوقانی آندوسکوپی است.

وی افزود: درمان زخم‌ها با استفاده از داروهای ضد اسید معده و داروهای ضد میکروب (آنتی بیوتیک‌ها) انجام می‌شود. در گذشته از جراحی در درمان زخم‌های معده در اثنی‌عشر بیشتر استفاده می‌شد ولی امروزه عمل جراحی بسیار کمتر شده است و بیشتر برای درمان عوارض زخم‌ها از دارو استفاده می‌شود.

وی گفت: در مورد رژیم غذایی برای این بیماران مبتلا به زخم‌های فوق‌‌الذکر بایستی بیمار از خوردن غذاهای تند و ترشی، حاوی فلفل و ادویه‌، میوه‌های ترش، قرص‌های مسکن و بعضی داروها و همچنین غذاهای پرحجم و سنگین اجتناب کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha