سلامت نیوز : احمد شیبانی امروز در مراسم افتتاح خط تولید گیاهان دارویی افزود: آرزوی دیرینه ما استفاده از منابع موجود طبیعی و تخصصی است تا فرآورده‌های گیاهی به دلیل باصرفه بودن در منابع ارز یو تأثیری که بر سلامت مردم می‌گذارد در دسترس قرار گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: اولین داروی گیاهی که به شکل بسته‌بندی و به تدریج به شکل قرص ارائه شده از گیاه شوید برای پایین آوردن کلسترول استفاده شده بود.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به خلاء موجود در زمینه تجویز دارو در آموزش داروسازی و حوزه فرهنگی گفت: در حال حاضر این خلاء  برطرف شده و 875 داروی گیاهی پروانه‌دار شده و در 74 کارخانه در حال تولید است.

شیبانی افزود: در طول سال جاری برای 157 قلم از این داروهای گیاهی پروانه صادر شده است بنابراین تلاش در زمینه تولید داروهای گیاهی با سرعت پیش می‌رود و مانند داروهای شیمیایی در صدور پروانه مشکلی ندارد.

وی تصریح کرد: برای پروانه گیاهان دارویی تسهیلات خاصی را قرار داده‌ایم تا به راحتی صادر شوند و پروسه سختگیرانه قیمت‌گذاری در داروهای شیمیایی را کمتر کرده‌ایم.

شیبانی با اشاره به مشکلی که در حوزه گیاهان دارویی وجود دارد افزود: داروهای گیاهی باید جایگزین داروهای شیمیایی شوند و علاوه بر آن در حوزه تجویز و مصرف داروهای گیاهی باید جامعه پزشکان به آن اعتقاد پیدا کنند.

وی ادامه داد: هنوز جامعه پزشکی اعتقادی به تجویز داروهای گیاهی ندارند که البته در سال‌های اخیر این وضعیت بهتر شده است اما داروهای گیاهی به صورت OTC تولید شده و به صورت چند نسخه‌ای تجویز می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو بر اهمیت بسته‌بندی داروهای گیاهی تأکید کرد و گفت: کیفیت، اثربخشی، فرمالیسیون، بسته‌بندی دارو و حتی تبلیغات داروهای گیاهی که منعی برای آن نمی‌بینیم از جمله اقداماتی است که باید در صنعت گیاهان دارویی لحاظ شود.

وی تصریح کرد: باید به تدریج داروهای گیاهی جایگزین داروهای شیمیایی با عوارض بالا شوند چرا که منابع و تخصص لازم را دارا هستیم.

شیبانی صنعت دارو را پرخرج دانست و گفت: قیمت تمام شده داروها بالاست اما یکی از موفقیت‌هایی که شامل داروهای گیاهی می‌شود قیمت آن است.

وی افزود: شرکتهای تولید گیاهان دارویی باید سعی کنند داروی خود را قابل رقابت با داروهای شیمیایی کنند و به دنبال قیمت بالا نباشند چرا که این امر رقابت مناسب را کمرنگ می‌کند.

شیبانی با تأکید بر تولید بیشتر و فرآورده جدید قابل دسترس افزود: امیدواریم در سال جاری داروهای گیاهی به لیست بیمه اضافه شود تا پزشکان برای تجویز داروهای گیاهی ترغیب شوند .

وی افزود: بیش از 50 قلم داروی گیاهی وارد لیست بیمه شده است و این روند همچنان ادامه دارد اما باید هزینه‌ها را اصلاح کرد تا با داروی شیمیایی رقابت کند.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به سیاست وزارت بهداشت مبنی بر اینکه توجه بر تولیدات افزایش یابد گفت: بسیاری از شرکتهایی که در بحث واردات تلاش می‌کردند در مسیر سیاست وزارت بهداشت قرار گرفته و از واردات به سمت تولید گرایش پیدا کرده‌اند. با وجود سودآوری واردات دارویی آنچه که می‌ماند کارآفرینی و تولید است بنابراین واردکنندگان دارو از مزیت و توان مالی خود در تولید سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha