سلامت نیوز :رییس سازمان غذا و دارو، بسته‌بندی مناسب، افزایش کیفیت و اصلاح قیمت داروهای گیاهی را از جمله راهکارهای گسترش مصرف این فرآورده‌ها در کشور دانست و گفت: حتی تولیدکنندگان می‌توانند داروهای گیاهی را نزد پزشکان تبلیغ کنند و این تبلیغات منعی ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر احمد شیبانی در مراسم احداث پروژه جدید کارخانجات دارویی ایران داروک با بیان اینکه استفاده از منابع و فرآورده‌های دارویی گیاهی در کشور زمانی آرزوی دیرینه ما بود، گفت: اکنون شرایط برای بهره‌برداری از این منابع فراهم شده است و می‌توان گفت داروهای گیاهی علاوه بر ارز‌بری اقتصادی که دارند، می‌توانند در راستای سلامت افراد جامعه نیز نقش بسزایی را ایفا کنند.

وی ادامه داد: در سال‌های 1362 و 63 که فعالیت‌هایی در زمینه تولید داروهای گیاهی آغاز شد، پشتوانه قانونی در این خصوص وجود نداشت، اما با تلاش‌های صورت پذیرفته سرانجام در سال 1367 داروهایی گیاهی در قانون تعریف شدند و این گونه راهی برای صدور و تولید داروهای گیاهی در کشور هموار شد.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه امروز 875 فرآورده طبیعی در کشور از ما پروانه و مجوز دارند و در 84 کارخانه تولید می‌شوند، اظهار کرد: 157 قلم از این داروهای گیاهی در سال جاری موفق به اخذ پروانه ساخت شده‌اند.

شیبانی با اشاره به در نظر گرفتن تسهیلات ویژه برای تولید داروی گیاهی در کشور، اظهار کرد: این شرایطی است که برای تولید داروهای شیمیایی، پروسه سخت‌گیرانه‌ای برای قیمت‌گذاری داریم، اما در خصوص داروهای گیاهی این گونه نیست و کمیسیون قانونی این اجازه را به تولیدکنندگان داده است که خود فرآورده‌های تولیدی‌شان را قیمت‌گذاری کنند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما که البته روز به روز هم در حال برطرف شدن روند تجویز و مصرف داروهای گیاهی است، گفت: یک علت این امر به خود جامعه پزشکی بازمی‌گردد که هنوز نتوانسته‌ است داروهای گیاهی را باور کند. علت دیگر این امر نیز این است که داروهای گیاهی عمدتا به صورت OTC تولید می‌شوند و داروهای تخصصی چندانی که بتوانند وارد نسخ پزشکان شوند، کمتر است.

وی تاکید کرد: البته با تلاش صنعتگران، تولید اشکال دارویی فرآورده‌های گیاهی در حال انجام است.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه مردم برای خرید داروهای OTC حق انتخاب دارند، گفت: به همین خاطر مهم است که نوع فرمولاسیون، کیفیت و بسته‌بندی مناسب و جذاب باشد. امید است به جایی برسیم که به تدریج داروهای گیاهی جانشین داروهای شیمیایی با عوارض بالا شوند.

شیبانی در ادامه با بیان اینکه البته قیمت تمام شده داروهای گیاهی در صنایع بالاست، گفت: لازم است صنعتگران علاوه بر بسته‌بندی مناسب، افزایش کیفیت و حتی تبلیغات این فرآورده‌ها نزد پزشکان به اصلاح قیمت داروهای گیاهی نیز توجه داشته باشند.

وی تاکید کرد: تبلیغات داروهای گیاهی نزد پزشکان منعی ندارد.

شیبانی همچنین از ورود داروهای گیاهی به فهرست‌های بیمه‌ای خبر داد و گفت: اکنون بیش از 50 قلم داروهای گیاهی بیمه شده‌اند و این روند ادامه پیدا خواهد گرفت.

رییس سازمان غذا و دارو در ادامه با اشاره به اینکه فعالیت واردکنندگان دارو را ارج می‌نهیم، گفت: اما سیاست وزارت بهداشت از دیرباز، حمایت از تولیدکنندگان داخلی و تولید رشد فرآورده‌ها در داخل بوده است به گونه‌ای که اکنون شاهد هستیم بسیاری از واردکنندگان داروها، وارد مقوله تولید نیز شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha