سلامت نیوز : رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،‌ برنامه ریزی برای پیشگیری و مقابله با سرطان را یک استراتژی طولانی مدت برشمرد و گفت: ما در این مرکز برنامه های عملیاتی در این خصوص تدوین کرده ایم که آماده ارایه به وزارت بهداشت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر اسماعیل اکبری به مناسبت هفته ملی مبارزه با سرطان در نشستی خبری در مرکز جامع تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی،‌ وضعیت سرطان در دنیا را بسیار پیچیده برشمرد و افزود: هیچ بیماری به اندازه آن در دنیا رشد نداشته است به نحوی که تخمین زده شده است که از 2000 تا 2020 آمار مبتلایان به این بیماری از 10 میلیون نفر در سال  به 16 میلیون نفر در سال در جهان خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: 60 درصد این سرطانها مربوط به کشورهای درحال توسعه است در حالی که آمار ابتلا به سرطان در کشورهای توسعه یافته در حال کاهش است.  بنابراین ما حدود 16 میلیون نفر سالانه ابتلا به سرطان داریم و حدود 24 میلیون نفر نیز سالانه در دنیا با این بیماری زندگی می کنند.

اکبری افزود: تحقیقات حاکی از آن است که به طور یقین در طول 15 سال آینده مرگ ناشی از سرطانها به حدود 104 درصد در دنیا می رسد و در منطقه غرب آسیا و آسیای میانه و خاورمیانه این رقم تقریبا سه برابر می شود که این روند رشد سرطان در منطقه ما یک روند استثنایی است و رشد آن در خاورمیانه بیشتر است یعنی در 15 سال آینده حدود 180 درصد رشد مرگ ناشی از سرطان در خاورمیانه خواهیم داشت.

امکان پیشگیری از 40 درصد سرطان ها

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تاکید کرد: تحقیقات نشان داده است که تقریبا از 40 درصد سرطانها  می توان پیشگیری کرد و 40 درصد دیگر سرطانها نیز در صورت تشخیص زودرس و درمان صحیح بطور قطعی درمان می شوند و 20 درصد سرطانها نیز در مراحل پیشرفته تر قرار دارند که به درمانهای مراقبتی و نگهدارنده ختم می شوند.

وی یادآور شد: دوسوم تمام بیماری هایی که در سنین بالای 40 سالگی ایجاد می شوند به دلیل عوامل خطری بروز می کنند که در کودکی افراد با آنها مواجهه بودند بنابراین برای کنترل و پیشگیری سرطانها باید این فاکتورهای خطر را از دوره کودکی و نوجوانی مورد توجه قرار دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اضافه کرد: ژنتیک عامل حدود 6-5 درصد سرطانها است اما عامل اصلی بروز سرطانها عوامل اپی ژنتیک است یعنی رفتارهای فردی که باعث تغییرات بیان ژنها می شوند پس سرطانها ژنتیکی نیستند بلکه با تغییراتی که در ژنها رخ می دهد بروز می کنند . علت 50 درصد سرطانها استعمال دخانیات، عفونتهای میکروبی یا ویروسی و زندگی ناسالم است که استعمال دخانیات سبب ابتلای فرد و اطرافیان وی می شود که در این مسیر باید به حذف دخانیات و بخصوص قلیانها اهتمام ورزید.

وی گفت: زندگی ناسالم با چاقی، کم تحرکی ، تغذیه نامناسب، آلودگی آب و هوا و... می تواند زمینه بروز سرطان را فراهم کند که باید چاره اندیشی های لازم در این خصوص انجام شود.

عفونت های رایج که موجب ابتلا به سرطان می شود

دکتر اکبری با اشاره به قابل کنترل و پیشگیری بودن سرطانهای ناشی از عفونتها گفت: 70 درصد عفونتهایی که منجر به سرطان در منطقه ما می شوند وابسته به سه میکروب HPV، HP و هپاتیت ها هستند که ویروس HPV همراه با سرطان سرویکس، ویروس HP  در 23 درصد موارد باعث سرطان معده و ویروسهای هپاتیت B و Cمنجر به سرطان کبد می شوند که خوشبختانه با واکسیناسیون هپاتیت ب یکی از پیشرفته ترین کشورها در مهار این بیماری هستیم که با تشخیص به موقع این عفونتها و درمان آنها می توان از ابتلا به سرطان جلوگیری کرد.

ارایه برنامه عملیاتی مقابله با سرطان به وزارت بهداشت

وی برنامه ریزی برای پیشگیری و مقابله با سرطان را یک استراتژی طولانی مدت برشمرد که حصول نتایج آنها پس از 30-15 سال مشاهده خواهد شد و خاطرنشان کرد : در مرکز جامع سرطان دانشگاه  برنامه های عملیاتی در این خصوص تدوین شده و آماده ارایه به وزارتخانه است.

دکتر اکبری با اشاره به این که غربالگری علمی سرطان در کشور محدود به دو سرطان سرویکس و پستان است  تاکید کرد: غربالگری باید براساس وضعیت کشور، دلسوزانه و عالمانه انجام شود . با توجه به تعداد متخصصان مرتبط با درمان سرطانها و دستگاههای مرتبط با این امر گفت: گرچه در این زمینه وضعیت چندان خوبی نداریم اما کارآیی ما از تمام  کشورهای دنیا بالاتر است یعنی بقا و میزان طول عمر بیماران سرطانی ما اصلا قابل مقایسه با سایر کشورها نیست .

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به تحقیقات انجام شده گفت: ما جزو 10 مرکز در جهان هستیم که در خصوص کمبود ویتامین D تحقیق کرده ایم . اخیرا ثابت شده است این ویتامین بعنوان یک آنتی اکسیدان یکی از راههای موثر در درمان سرطان پستان است که اثربخشی آن از بسیاری از داروهای شیمی درمانی نیز بهتر بوده است.

سرطان های شایع در زنان و مردان

وی سرطانهای شایع در زنان ایرانی را پستان، پوست ، روده بزرگ، معده ، مری و سرطانهای شایع در مردان ایرانی را پوست ، معده ،مثانه ، پروستات ، روده بزرگ ، خون عنوان کرد و گفت: در ایران سالانه سرطانها حدود 500 هزار سال عمر ملت ما را کم می کند. سرطانها  در منطقه خاورمیانه از تمام مناطق جهان بیشتر رشد داشته است. در ایران نیز سالانه میزان ابتلا به سرطان هشت در صدهزار نفر جمعیت رشد رو به افزایش داشته است.

دکتر اکبری مهمترین علت رو به رشد سرطان در ایران را مسن شدن هرم جمعیتی برشمرد که با اشاره به این که  7/8 درصد جمعیت ما 60 سال به بالا هستند گفت:افزایش سن  70 درصد علت رشد ابتلا به سرطانها ست. در شمالغربی و مرکز کشور میزان سرطانها به علت افزایش سن جمعیت بیشتر است و در جنوب غربی و جنوب شرقی میزان ابتلا به سرطانها کمتر است چون جمعیت آنها جوانتر است.

وی به تمامی افراد توصیه کرد که با کنار گذاشتن رفتارهای پرخطر در سلامتی خود بکوشند و با فعالیت هایی همچون پرهیز از دخانیات به خصوص قلیانها و تحرک و ورزش ، کاهش مصرف هورمونها برای پوست و زیبایی، مصرف کلسیم همراه با ویتامین D و...از ابتلا به سرطان پیشگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha