یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۴
کد خبر: 66482

با وجود تخصیص بودجه به مسکن اما همچنان مشکل مسکن مردم به قوت خود باقی است درحالی که شاید بتوان گفت اگر فقط یک دهم بودجه تخصیصی به مسکن به نظام سلامت اختصاص می یافت این حوزه دچار مشکلات عدیده فعلی نبود.

بدهی 5 هزار میلیاردی دولت به نظام سلامت
سلامت نیوز : در ماه های اخیر صحبت های زیادی مبنی بر تخصیص نیافتن ارز و بودجه به حوزه سلامت كشور به میان آمد و حتی منجر به عزل مرضیه وحید دستجردی وزیر وقت بهداشت شد. این بار رییس کمیسیون بهداشت مجلس اعلام کرده دولت ۳۰ درصد از بودجه 15 هزار میلیاردتومانی امسال نظام سلامت را نداده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ به گفته کارشناسان و مسئولان، نظام سلامت به دلیل ارتباط مستقیم با مردم و سلامت جامعه از حساسیت بالایی برخوردار است اما اردیبهشت ماه امسال دولت در مصوبه‌ای جدید ۱۱۵۰ میلیارد تومان از بودجه سلامت کشور را که قرار بود به دست وزارت بهداشت برسد به وزارت راه و شهرسازی داد و این خلاف بند ۲ ماده واحده قانون بودجه سال ۹۰ بود.

البته این موضوع، با ایراد قانونی رییس مجلس در مردادماه امسال مواجه شد. دولت هم در پاسخ به این اقدام رییس مجلس اعلام کرد این مصوبه بنا به اختیارات دولت در اجرای قانون بودجه سال 90 ابلاغ شده و چون ایراد مجلس در سال 91 واصل شده، عملا امکان تغییر مصوبه وجود ندارد و مهلت اجرای آن گذشته است! با این حال چند روز پیش صدای اعتراض رییس کمیسیون بهداشت مجلس دوباره بلند شد و گفت: دولت ۳۰ درصد بودجه امسال نظام سلامت را نداده است.

نظام سلامت نباید سیاسی باشد
حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت مجلس در اظهارات اخیر خود در خصوص سیاسی شدن نظام سلامت گفته: در این مملکت چه چیزی را می‌توان از سیاست جدا کرد که بخواهیم سلامت را از سیاست جدا کنیم با این حال در قانون مدیریت خدمات کشوری، سمت‌های خدماتی را از سیاست جدا کرده‌ایم اما متاسفانه دولت این قانون را اجرا نکرد. طبق قانون، آموزش و پرورش، نظام بهداشت و درمان و آموزش عالی جزو حوزه‌های خدماتی و نه سیاسی محسوب می‌شوند و رمز موفقیت این قانون هم در وضعیتی است که دولتمردان باید آنرا اجرا کنند و از نگاه‌های سیاسی به این حوزه‌ها بپرهیزند.

30 درصد بودجه از سوی دولت پرداخت نشده
شهریاری در خصوص کاهش بودجه سال آتی نظام سلامت گفته: در حال حاضر دولت ۳۰ درصد بودجه امسال نظام سلامت را پرداخت نکرده است با این حال امیدوار هستیم که بودجه سال آتی با کاهش ۱۵ درصدی مواجه نشود با این همه باید منتظر ماند تا دولت بودجه را به مجلس ارسال کند و امیدوار هستیم با مدیریت صحیح این کاهش رخ ندهد.

قضیه ارز دارو‌ها فراموش نشده است
وی وضعیت دارویی اخیر کشور را مناسب توصیف کرده و گفته: با توجه به دو تغییر صورت گرفته در نظام سلامت و انتصاب سرپرست جدید بحث ارز دارویی فراموش نشده و باید بگویم که کمیته‌های فنی که در این خصوص تشکیل شده بودند همچنان به کار خود ادامه می‌دهند و ارز به دارو اختصاص می‌یابد. این درحالی است که حسن طریقت منفرد سرپرست وزارت بهداشت چند روز پیش اعلام کرد: مشکل کمبود دارو به این شدتی که در برخی رسانه‌ها از آن یاد می‌شود، وجود ندارد ارز دارویی هم تامین شده و به تدریج مشکلات دارویی تا پایان امسال به طور کامل حل می‌شود. وی توضیح داده: 6/1 میلیارد دلار ارز مورد نیاز دارویی که وزارت بهداشت از بانک مرکزی درخواست کرده بود قبل از اینکه ما بیاییم تامین شده بود، بقیه آن هم درحال حاضر موجود است و امیدواریم به تدریج داروهای مورد نیاز مردم تکمیل شود.

صرفه جویی باید آگاهانه باشد
چند روز پیش هم دکتر علیرضا مرندی رییس فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به اینکه اولویت‌بندی بودجه باید با سلامت مردم در ارتباط باشد گفته: وضعیت سلامت مردم با کاهش بودجه بسیار نگران کننده خواهد شد. وی درمورد اعلام معاون پارلمانی وزات بهداشت درخصوص کاهش 15 درصدی بودجه حوزه سلامت گفته: هنوز بودجه به طور رسمی اعلام نشده اما اگر این طور باشد برای سلامت مردم بسیار نگران کننده خواهد بود. طبیعی است که به علت تحریم‌ها باید صرفه جویی کنیم اما این
صرفه جویی باید با آگاهی صورت بگیرد و اولویت‌ها با سلامت مردم در ارتباط باشد.

از هدفمندی یارانه ها ریالی اختصاص نیافته است
وی اعلام کرده: قرار بود 10 درصد از قانون هدفمندی یارانه ها را به سلامت اختصاص دهند اما تاکنون ریالی از هدفمندی یارانه ها به سلامت اختصاص داده نشده است. بنابراین امیدواریم حداقل با مراقبت‌های اولیه سلامت از بار بیماری‌ها در کشور جلوگیری کنیم.

دولت و مجلس باید به تفاهم برسند
از سوی دیگر علی کائیدی نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت و گو با «حمایت»، گفت: اگر دولت و مجلس با هم تفاهم داشته باشند و به خاطر مردم خوبی که داریم با یکدیگر به تعامل برسند شاید بسیاری از مشکلات موجود حل شود. دولت باید به سلامت جامعه اولویت بالاتری نسبت به مسکن اختصاص دهد زیرا درحال حاضر می بینیم که با وجود تخصیص بودجه به مسکن اما همچنان مشکل مسکن مردم به قوت خود باقی است درحالی که شاید بتوان گفت اگر فقط یک دهم بودجه تخصیصی به مسکن به نظام سلامت اختصاص می یافت این حوزه دچار مشکلات عدیده فعلی نبود.

نظام سلامت نیازمند زیرساخت مناسب است
وی با بیان اینکه تاکید مجلس بر روی بودجه سنواتی سال گذشته بود و بودجه‌ای که می توانست از طریق قانون هدفمندی یارانه ها به نظام سلامت اختصاص یابد، تصریح کرد: اما متاسفانه این بودجه محقق نشد. امسال باتوجه به مشکلات فروش نفت ایران، نظام سلامت دچار مشکلات زیادی شده که اگر برنامه مدونی برای این بخش از سال ها قبل انجام می شد هم اکنون با روند افزایشی پدیده زیرمیزی پزشکان روبه رو نبودیم. وی با اظهار تاسف از اینکه زیرساخت های حوزه بهداشت و درمان به درستی پایه ریزی نشده، گفت: توزیع منابع در این بخش به خوبی شکل نگرفته و براین اساس هم اکنون شاهد مشکلات زیادی در این بخش هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha