یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۳
سلامت نیوز : همزمان با سرد شدن هوا در نقاط مختلف کشور بار دیگر گاز گرفتگی و مسمومیت ناشی از استنشاق گاز منو اکسید کربن حادثه آفرین شد.حوادث متعدد گاز گرفتگی طی24 ساعت گذشته درحالی در اقصی نقاط  کشور اتفاق افتاده که تا چند روز قبل به دلیل گرمای نسبی هوا  شاهد کاهش حوادث گاز گرفتگی بودیم.

مرگ 3 عضو یک خانواده در پایتخت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ در نخستین حادثه، ساعت 11 و 21 دقیقه دیروز یک مورد حادثه نشت گاز در خیابان نواب به سازمان آتش نشانی اطلاع داده شد که بلافاصله یک تیم از آتش نشانان خود را به محل حادثه در یک ساختمان چهار طبقه رساندند. در بررسی ها مشخص شد، قبل از حضور آتش نشانان، درب آپارتمان مورد نظر از سوی همسایه ها باز شده بود. امدادگران پس از حضور در محل با جسد دو زن و یک مرد میانسال روبه رو شدند که با تایید امدادگران اورژانس بر اثر مسمومیت با گاز جان باخته بودند. در بررسی ها مشخص شد، نصب نامناسب دودکش بخاری و آبگرمکن دیواری و بسته بودن منافذ عبور هوا باعث انتشار گاز منواکسید کربن در این آپارتمان کوچک شده بود.

نگهبان کارگاه تولیدی قربانی قاتل نامرئی

در حادثه ای دیگر، یک نگهبان 45 ساله مشهدی بر اثر گاز گرفتگی جان خود را از دست داد.جسد این نگهبان که نگهبان شبانه یک کارگاه تولیدی بود در حالی پیدا شد که بنا بر اعلام کارشناسان آتش نشانی مشهد  وی بر اثر استنشاق گاز منواکسید کربن فوت کرده است.به گفته رضایی،مدیر حوزه یک عملیات آتش نشانی مشهد، در این حادثه که جمعه شب در یک کارگاه مبل سازی در شهرک صنعتی خلق آباد اتفاق افتاده کارشناسان آتش نشانی توانستند با استفاده از دستگاه های پیشرفته وجود گاز منواکسید کربن را در اتاقک نگهبانی تشخیص دهند. تحقیقات نشان داد لوله بخاری از محل اتصال آن خارج شده که در نتیجه آن نگهبان بر اثر استنشاق گاز منوا کسید کربن جان خود را از دست داده است.

حوادثی که به خیر گذشت

در دیگر حوادث گاز گرفتگی کسی جان نباخت اما مسمومیت ناشی از استنشاق گاز افراد بسیاری را راهی بیمارستان ها کرد.در شیراز، 5 عضو یک خانواده به دلیل گاز گرفتگی روانه بیمارستان شدند.بنا بر اعلام ده بزرگی، مدیر روابط عمومی و بین الملل مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان فارس این حادثه به علت نصب نادرست دودکش بخاری و انتشار گاز در فضای خانه اتفاق افتاده است .در حوادث گازگرفتگی شب گذشته اصفهان نیز 8 نفر در دو حادثه جداگانه با گاز منواکسید کربن مسموم شدند. در یکی از این حوادث یک مادر و 2 فرزندش براثر نشت گاز از لوله  پکیج در داخل خانه و استنشاق گازمنواکسیدکربن مسموم شده بودند که با حضور به موقع نیروهای امدادی اورژانس به بیمارستان منتقل شدند.5 عضو یک خانواده نیز به خاطر تعمیرنکردن بخاری و نامناسب بودن لوله آبگرمکن دچار مسمومیت با گاز منواکسید کربن شده بودند که به موقع به بیمارستان منتقل شدند. در حادثه گاز گرفتگی استان خراسان جنوبی مسمومیت ناشی از استنشاق گاز منو اکسید کربن ، بر اثر گرم کردن حمام با ذغال به وقوع پیوست که در نتیجه آن دو زن 32 و 16 ساله به خاطر مسمومیت با گاز حاصل از سوختن ذغال در محیط بسته روانه بیمارستان شدند.

هشدار جدی آتش نشانی

مهندس محمود قدیری، معاون حفاظت و پیشگیری از آتش سوزی و حادثه آتش نشانی تهران در گفت و گو با «قانون» هشدار داد: بررسی آمارهای چند سال اخیر سازمان آتش نشانی تهران نشان می دهد بیشترین علت بروز گاز گرفتگی که 70 تا 80 درصد آن ها را شامل می شود نقص در سیستم دودکش است. گاز دی اکسید کربن (CO2) خطرمسمومیت مانند گاز منواکسید کربن (CO) را ندارد ولی گاز CO از خطر مسمومیت بسیار بالایی برخوردار است. دودکش اولین مولفه خروج محصولات احتراق است که به آن لوله بخاری هم گفته می شود وبه وسیله آن خروجی کوره به دودکش دیوار وصل می شود. وی افزود : قطر این لوله باید بزرگ تر و یا مساوی خروجی کوره باشد. گاهی اوقات دیده می شود که به علت کوچک بودن دهانه ورودی دودکش دیوار، از یک لوله تبدیل(از قطربیشتر به قطر کمتر) استفاده می شود که به دلیل ایجاد یک مقاومت در مسیر جریان هوای گرم و محصول حریق بخشی از گاز CO پس زده شده و از طریق منافذ کوره و لوله به فضای ساختمان بر می‌گردد.

معاون حفاظت و پیشگیری از آتش سوزی و حادثه سازمان آتش نشانی تهران ادامه داد: نکته دیگر این که این دود کش ها باید حتما دارای شیب مثبت باشد، یعنی جهت دودکش روبه بالا باشد نه به سمت پایین. بارها مشاهده شده است که خروجی دودکش دیوارها را در سطح پایین ساخته اند به این خاطر لوله بخاری را به اجبار روبه پایین کشیده وسپس به دودکش دیوار متصل کرده اند که بسیار خطرناک است. نکته بعد این است که به هیچ وجه نباید از لوله آکاردئونی به عنوان لوله بخاری استفاده کرد. این لوله ها به مرور زمان مقاومتش اش را از دست داده و در آن افتادگی و در نتیجه ایجاد شیب منفی درلوله ودرنهایت برگشت گاز ها ی ناشی از احتراق به فضای مسکونی می شود. هم چنین با گذشت زمان دربدنه لوله ها ی آکاردئونی براثر حرارت و گذر هوای گرم از آن، سوراخ های بسیار ریزی بوجود می آید که حتی با چشم هم دیده نمی شود. گاز های سمی CO از طریق این سوراخ‌ها کم کم وارد فضای خانه شده و باعث گاز گرفتگی افراد می شود.

قدیری خاطر نشان کرد، یک نکته بسیار مهم در دودکش های دیواری این است که این دودکش ها با ید حداقل 60 سانتی متربالاتر از پشت بام ادامه داشته باشد و در انتهای آن نیز حتما باید کلاهک H نصب شود. لوله بالای پشت بام باید از استقامت و ایستائی لازم برخوردارباشد تا با وزش باد و یا وارد آمدن ضربه ناگهانی مانندنشستن پرنده ای روی آن از جای خود کنده نشده ونیفتد. وجود کلاهک H بر روی لوله باعث می شود که ازسقوط اشیا به داخل دودکش و مسدود شدن مسیر خروج گازها جلوگیری شده و در هنگام وزش باد و با وجودهوای پرفشار نیزخروج محصولات احتراق و گازهای منواکسید کربن به بیرون از ساختمان به راحتی صورت پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha