یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۲
کد خبر: 66487

سلامت نیوز :  بیش از 7 سال از زمانی‌که وزارت بهداشت وعده داد طرح پزشک خانواده را اجرا می‌کند، می‌گذرد؛ مدت زمانی که به تصدی‌گری دو وزیر در وزارت بهداشت یعنی باقری‌لنکرانی و وحیددستجردی و اکنون طریقت‌منفرد به عنوان سرپرست این وزارتخانه مربوط می‌شود، اما تاکنون هیچ یک از وزرای دولت‌های نهم و دهم نتوانسته‌اند این طرح را به مرحله اجرا درآورند. با اینکه در یکسال گذشته، وحیددستجردی، وزیر سابق بهداشت، تاکید فراوانی بر اجرای طرح داشت و هر کجا نشست و برخاست خود و معاونانش به شدت بر اجرای سراسری این طرح تا پایان سال‌جاری تاکید داشتند و هر روز خبرهای تازه‌تری در ارتباط با آن اعلام می‌کردند اما در نهایت تشدید مشکلات حوزه دارو و مشکل تامین ارز در این بخش، منجر شد تا اجرای برنامه پزشک خانواده مغفول مانده و در پی بی‌مهری دولت به وزیر سابق بهداشت، هیچ یک از اعتبارهای مربوط به آن نیز تامین نشود، همین موضوع در نهایت طرح را نیمه‌کاره روی زمین گذاشت تا طریقت منفرد به عنوان سردمدار پزشک خانواده، قدم در وزارت بهداشت گذارد و با روش جدید این طرح را عملیاتی کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ اینک با اینکه کمی بیش از یک ماه از سرپرستی طریقت منفرد می‌گذرد، خبرهایی در ارتباط با طرح پزشک خانواده شنیده می‌شود. از یکسو وزارت بهداشت با مدیریت جدید، بر اجرای طرح تاکید می‌کند، از دیگر سو اما شنیده‌ها حکایت از توقف این برنامه در پایتخت دارد، دلیل اصلی این رخداد را نیز همکاری نکردن بیمه‌ها با این برنامه عنوان می‌کنند، چرا که به گفته سازمان‌های بیمه‌گر بار مالی این طرح پیش‌بینی نشده بود، کار به جایی رسید که به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران، به‌دلیل پرداخت نشدن حقوق پزشکان در موعد مقرر برخی پزشکان خواستار خروج از این طرح شدند؛ مشکلی که پزشکان فارس نیز به آن اشاره کردند.پیش از این در گزارش‌ها عنوان شده بود سازمان‌های بیمه‌گر برای سه ماه حقوق پزشکان این طرح در استان فارس مبالغ 7 و 8 هزار تومانی در نظر گرفته بودند؛ موضوعی که با بی‌اطلاعی وزیر سابق بهداشت همراه شد و در نهایت به گفتن این نکته بسنده کرد که تمام این اتفاقات به‌دلیل مکانیزه نبودن سیستم پرداخت‌ها در آن استان است!

به هر حال سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران با انتقاد از این موضوع تاکید کرده بود که به‌دلیل برخی مشکلات ساختاری این طرح در تهران متوقف شده تا تکلیف آن در استان‌های پایلوت مشخص شود. این موضوع در شرایطی عنوان می‌شود که معاون بهداشتی وزارت بهداشت از ایجاد تغییر در برنامه پزشک خانواده خبر داده و گفته بود قرار است سناریوی جدیدی برای آن نوشته شود که تا روز یکشنبه(امروز) نیز این موضوع نهایی می‌شود. براساس اعلام مصداقی‌نیا، در برنامه جدید قرار است دو استان کشور به‌صورت پایلوت اجرا شده و پس از آن با برنامه فعلی مقایسه شود. زمزمه‌های توقف این طرح در شرایطی شنیده می‌شود که تاکنون 3هزار پزشک و پیراپزشک در طرح پزشک خانواده ثبت نام کرده‌اند.

طرحی برای آزمون و خطا

مسئولان وزارت بهداشت در تعریف و تمجید از طرح پزشک خانواده، سخن‌ها فراوان گفته‌اند، اینکه ارتباط مالی میان پزشک و بیمار قطع می‌شود، زیرمیزی از میان می‌رود، هزینه‌های درمان کاهش پیدا می‌کند، مراجعه بی‌رویه به پزشک کاهش می‌یابد، بسیاری از آزمایش‌های غیرضروری از دفترچه بیماران خط خواهد خورد، دسترسی بیماران در مرحله نخست به پزشکان متخصص محدود می‌شود و ... در این میان اما آنچه مورد غفلت واقع شد، همان اجرای طرح بود؛ طرحی که به گفته بسیاری از کارشناسان حوزه بهداشت و درمان و حتی اعضای کمیسیون بهداشت، معایبی دارد. در این میان برخی نیز از شتاب زدگی وزارت بهداشت برای اجرای آن سخن به میان می‌آورند، غافل از اینکه بیش از 7 سال از زمانی‌که قرار بود این برنامه در شهرها اجرا شود، می‌گذرد اما به‌دلیل مشکلات و بی‌تدبیری برخی مسئولان در جامه عمل پوشاندن، همچنان میان آسمان و زمین است و با گذشت 7 سال، به تازگی قرار است برای آن سناریوی جدیدی نیز نوشته شود. پیش از این محمد حسن طریقت منفرد در مراسم معارفه اش به عنوان سرپرست وزارت بهداشت که به‌دلیل اجرای این برنامه در پست قبلی‌اش در کمیته امداد امام خمینی (ره) در این زمینه شناخته شده است، وعده داد تا این برنامه را تا پیش از پایان دولت دهم عملیاتی کند، یعنی در کمتر از 6 ماه.

اینک این پرسش در ذهن تداعی می‌شود طرحی که 7 سال از سوی دو وزیر ناکام ماند چگونه قرار است در 6 ماه باقی مانده به پایان کار دولت دهم، اجرایی شود!؟ پرسشی که با نوشته شدن سناریوی جدید این برنامه، با ابهاماتی مواجه می‌شود چرا که طرحی که تاکنون باید عملیاتی می‌شد کار خود را از ابتدا که همان اجرا به‌صورت پایلوت است، آغاز کرده. سرپرست وزارت بهداشت از بررسی معایب اجرای این برنامه خبر می‌دهد. به گفته او پس از آنکه معایب این برنامه شناسایی شود، طرح آماده اجرای سراسری می‌شود. اعلام بررسی ایرادات این طرح و نوشتن سناریوی جدید برای برنامه، در شرایطی است که 14 روز پیش یعنی در اولین روز بهمن ماه، طریقت منفرد، از آغاز رسمی برنامه پزشک خانواده خبر داد. او همان زمان تاکید کرد که تا یک هفته دیگر این طرح در یکی از استان‌ها به‌صورت رسمی اجرا می‌شود. سرپرست وزارت بهداشت از بردن نام آن استان خودداری کرده بود.

عیب‌یابی با تاخیر 7 ساله

سال 84 طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در شرایطی قرار بود کار خود را آغاز کند که اهداف عدالت در سلامت، ارائه خدمات سلامت به‌صورت تیمی، جلب مشارکت مردم در ارتقای سلامت، جلب مشارکت سایر بخش‌های توسعه در برنامه‌های سلامت، ارائه خدمات سلامت در قالب نظام ارجاع و اصلاح شیوه زندگی مردم دنبال می‌کرد، اکنون اما با گذشت 84 ماه از آن زمان، هنوز اجرای این طرح سنگین بلاتکلیف مانده است، پزشک خانواده طرح مشترکی میان وزارت بهداشت و وزارت رفاه بود که شاید ادغام وزارت رفاه با وزارت کار، خود در تاخیر اجرای این برنامه بی‌تاثیر نبوده است. از سوی دیگر عنوان می‌شود که تقسیم کار میان دو وزارتخانه بزرگ سبب شده تا طرح با آهنگ مورد قبولی به جلو حرکت نکند، در این میان مشکلات اعتباری و کمبود نیروی انسانی را نیز باید به سایر مشکلات اضافه کرد.

معضلی به نام بودجه!

تمام مسئولان وزارت بهداشت تا چند ماه پیش تاکید می‌کردند که اجرای طرح پزشک خانواده هیچ مشکل بودجه‌ای ندارد و همه چیز برای اجرا مهیاست، این در حالی بود که بنا به گفته همان وزارتخانه اجرای این طرح تنها در شهرها 120 میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت؛ اعتباری که به این راحتی‌ها در اختیار وزارتخانه قرار نمی‌گرفت. از یک سو اعلام می‌شود بودجه پزشک خانواده آماده است، حتی به گفته معاون وزیر بهداشت 100 میلیارد تومان برای اجرای این برنامه در وزارت بهداشت اعتبار وجود دارد، از سوی دیگر اما هر بار درباره چرایی تاخیر در اجرای برنامه پزشک خانواده در شهرها سوال شد، آنها اختصاص نیافتن اعتبارها را بهانه کردند، در نهایت هم مشخص نشد مشکل کجاست؟! پیش از این در سی‌ام دی ماه امسال، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یکی از مشکلات اصلی اجرای این برنامه را کمبود اعتبارات عنوان کرده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha