یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۵
کد خبر: 66492

عشق حالت هیجانی نیرومندی است واگر به هر دلیلی کامیاب نشودیکی ازغم انگیزترین حادثه ها واندوهگین ترین تجربه های زندگی به وقوع می پیوندد.

سلامت نیوز : شکست عشقی می تواند برای هر فردی ضربه ای بزرگ محسوب شود. عشق حالت هیجانی نیرومندی است و اگر به هر دلیلی کامیاب نشود و معشوق به دست نیاید و یا از دست برود یکی از غم انگیزترین حادثه ها و اندوهگین ترین تجربه های زندگی به وقوع می پیوندد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ هنگامی که یک رابطه عاشقانه از بین می رود زمان زیادی طول می کشد تا عاشق ناکام سازگاری نسبی خود را مجدد به دست بیاورد، در این مدت عملکرد فرد در زمینه های متعدد روانی، اجتماعی و شغلی مختل می شود و واکنش های غیرانطباقی به وجود می آید. خوب حالا باید ببینیم چه طور می توانید با این درد کنار بیایید؟ چه طور می توانید یاد بگیرید که به زندگی خود ادامه دهید؟ اگر شما جزو افرادی باشید که به هر دلیلی در عشق ناکام شده اید، به احتمال زیاد در یکی از این سه گروه زیر قرار دارید.

۱ -به تازگی این تجربه را کسب کرده اید؛

۲ -از این تجربه مدت زیادی می گذرد؛

۳ - اکنون ازدواج کرده اید اما تلخی یک شکست عشقی همچنان در کام شما مانده است و بر روی زندگی مشترک کنونی شما تاثیر می گذارد. در این شماره و شماره های بعد سعی کرده ایم نیازهای هر سه گروه را مدنظر داشته باشیم. راهکارهای زیر به شما در سازگاری بهتر کمک خواهد کرد.

راه کارهایی برای گروه اول

اگر به تازگی ناکامی در عشق را تجربه کرده باشید، شدت ناراحتی و میزان هیجانات منفی در شما بسیار شدیدتر است و حتی شاید هنوز دچار شوک هستید و پذیرفتن واقعیت برایتان مشکل است و همچنین ممکن است دوست نداشته باشید که این ارتباط قطع شود. راهکارهای زیر می تواند به شما کمک کند.

۱ -واقعیت پایان ارتباط را بپذیرید: مرحله شوک و انکار بعد از قطع هر رابطه ای حتما پیش می آید و تنها راه پذیرش موقعیت فعلی، استقامت روی تصمیمی است که گرفته اید، یا پذیرش اتفاقی است که رخ داده. زمانی که فرد اطمینان نداشته باشد به این که رابطه پایان یافته یا نه؛ یا طرف مقابل گاه و بی گاه کدهای مثبت از خودش نشان دهد؛ سبب می شود که عشق وارد فاز سوگواری نشود. وقتی شخص نمی تواند یک رابطه را حتی به صورت ذهنی قطع کند، باید بررسی کند که این رابطه برایش چه معنایی دارد و چه چیز این از دست دادن برایش سخت است. هر رابطه ای تا زمانی ادامه پیدا می کند که کارکردی داشته باشد و نفعی به فرد برساند وگرنه به شکل اجتناب ناپذیری قطع می شود.

باید از خود پرسید این دلتنگی از کجا می آید؟ این رابطه دارد برای من چه کار می کند؟ جمله ای که می توانم بگویم این است که تحلیل، فرشته ویرانگر عشق است. اگر فرد بتواند به اندازه کافی به این حس ها و رویاها و خیال پردازی هایش بپردازد، این تحلیل کردن می تواند کاملا ترمیم کننده و تسهیل گر باشد و درد فقدان را قابل تحمل کند. اگر بدانیم چرا یک فشار را تحمل می کنیم، این فشار قابل تحمل تر می شود.

۲ -احساسات منفی خود را بپذیرید و بروز دهید: عاشق ناکام سوگوار است و در وهله اول باید این سوگواری را بپذیرد. به نظر می رسد چاره ای جز سوگواری نیست و راهی جز گریستن نیست. آدم ها یک ظرفیت محدود از انرژی روانی دارند و وقتی کسی می میرد یا از دست می رود، سرمایه گذاری عاطفی که روی او کرده اند باید تا حدی از روی او برداشته شود. اشک های هیجانی سوگ، کارکرد عملی دارند و به بدن در تسکین استرس و پاک کردن زهرآگینی هیجان ناشی از سوگ کمک می کند.

۳ -ذهن تان را خالی کنید: گاهی هم پیش می آید که ذهن ما آن قدر از وقایع گذشته و اتفاقات پیش آمده پر است که انگار ظرف ذهن پر شده و در حال لبریز شدن است و مرتب وقایع در ذهن مرور می شود و نمی توان به موضوع دیگری فکر کرد. بهترین کار در این زمان نوشتن است. یکی از مهم ترین فواید نوشتن این است که شما وقتی قلم به دست می گیرید ناگهان احساساتی روی کاغذ می آید که خودتان از دیدن آن ها شگفت زده شده و در نتیجه به یک بینش و شناخت عمیق تر از خود می رسید. وقتی ذهن کاملاً خالی شد، آن کاغذها را دور بیندازید یا حتی بسوزانید.

۴ -حمایت اجتماعی دریافت کنید: بعد از یک جدایی سخت شما به کسانی نیاز دارید که دوست تان داشته باشند و شما را درک کنند، چنین افرادی می توانند به شما احساسات خوبی تزریق کنند. سعی کنید بیشتر در جمع دوستان و اقوام دلسوزتان که شما را درک می کنند باشید، آن ها به شما کمک می کنند خود را یک فرد ارزشمند بدانید و بتوانید زودتر خودتان را پیدا کنید و روی پای خود بایستید.

۵ -انرژی تان را تخلیه کنید: اگر در دوران جدایی تنها باشید و هیچ کاری هم برای انجام دادن نداشته باشید مسلما اذیت خواهید شد. تمام ذهن شما مشغول معشوق از دست رفته است و مدام در وسوسه تماس گرفتن و ارتباط با او هستید، پس باید خودتان را مشغول کنید، خود را در روابط اجتماعی و در بین دوستان تان قرار دهید، به کارها و فعالیت های مورد علاقه تان مشغول شوید تا انرژی شما را به سمت دیگر ببرد چون عشق و دوست داشتن نوعی انرژی است که به سمت شخص مورد علاقه شما معطوف است پس شما باید این انرژی را به سمت دیگری چون ورزش کردن، علاقه های شخصی و سفر منحرف کنید.

۶ -زندگی جدید را به چند ماه بعد موکول کنید: بهترین توصیه در این شرایط این است که بعد از ناکامی در عشق حداقل تا مدتی (حداقل چند ماه) برای ازدواج دوم اقدامی نکنیم و به سمت فرد دیگری نرویم. گذر سال و گذر زمان به ما این اجازه را می دهد تا با شرایط جدید سازگار شویم و عشق قبلی خود را به طور طبیعی فراموش کنیم.

۷ - از یک روان شناس یا مشاور کمک بگیرید: چون اکثر افراد در این مواقع تصمیمات غیرمنطقی می گیرند ومشکلات بزرگتری برای خود درست می کنند، پس بهتر است برای تخلیه هیجانی و مدیریت این مشکل روی کمک یک روان شناس یا مشاور حساب کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha