سلامت نیوز : كم‌كم پای شورای عالی حل اختلاف نیز به حضور پرتنش سعید مرتضوی در سازمان پرحاشیه تامین اجتماعی باز می‌شود. هنوز مشخص نیست نهایتا نتیجه اصرار دولت برای حضور مرتضوی در راس بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌یی كشور سرنوشت این سازمان را به كجا می‌رساند. طی یك سال گذشته و از زمان حضور مرتضوی در تامین اجتماعی، دولت، مجلس و قوه قضاییه و خود این سازمان درگیر ماندن و نماندن مرتضوی شده‌اند و آنچه در این میان فراموش شده است حق و حقوق 30 میلیون بیمه شده‌یی است كه سرنوشت‌شان با تغییرات مدیریتی سازمان تامین اجتماعی گره خورده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ طی این مدت دولت هزینه‌های زیادی برای حضور مرتضوی در سازمان داده است؛ از پرداخت بدهی‌های چند ساله خود به تامین اجتماعی كه هیچ یك از مدیران قبلی نتوانسته بودند، آن را وصول كنند تا تغییر اساسنامه سازمان و ابلاغ مصوبه برای واگذاری اختیارات به معاون اول رییس‌جمهور حتی به قیمت استیضاح وزیر كار. در مقابل مجلس هم كوتاه نیامده است؛ نمایندگان همچنان اصرار بر استیضاح وزیر كار با وجود بی‌اختیار شدن او از سوی دولت درباره انتصاب سعید مرتضوی را دارند. این تنش‌ها اما وضعیت تازه‌یی برای سازمان بیمه‌یی تامین اجتماعی نیست. این سازمان بیمه‌یی طی هفت سال گذشته شش مدیر و سرپرست متفاوت را تجربه كرده است. جدا از این تغییرات مدیریتی، سیاست‌زدگی در سازمان تامین اجتماعی باعث شده بسیاری از تشكل‌های رسمی كارگری درگیر این آمدن و رفتن‌ها بشوند و حق و حقوق كارگران و بیمه شده‌های تامین اجتماعی بیش از پیش روی زمین بماند.

اما بلاتكلیفی سرنوشت ریاست و سرپرستی سازمان تامین اجتماعی و اصرار و لجبازی دولت برای حضور مرتضوی در راس این سازمان بیمه‌یی كه مادر شركت‌های بزرگی چون شستا را در اختیار دارد، در شرایطی است كه در حال حاضر بزرگ‌ترین گروه شاهدان دعوای سه قوه برای ریاست تامین اجتماعی بیمه‌شدگانی هستند كه هر سال بخشی از درآمد خود را به حساب این سازمان برای روزهای از كارافتادگی و بازنشستگی خود واریز می‌كنند. براساس اعلام دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تامین‌اجتماعی، این سازمان 31 میلیون و 887 هزار و 667 بیمه‌شده اصلی و تبعی در 6 ماهه اول سال 91 داشته است. بنا بر این گزارش، 11 میلیون و 836 هزار و 845 بیمه‌شده اصلی و 20 میلیون و 50 هزار و 822 بیمه‌شده تبعی در 6 ماهه اول سال 91 تحت‌پوشش تامین‌اجتماعی بوده‌اند. همچنین، در 6 ماهه اول سال جاری 4 میلیون و 334 هزار و 176 مستمری‌بگیر اصلی و تبعی، مستمری‌بگیر سازمان تامین‌اجتماعی بوده‌اند. تا پایان شهریور سال جاری نیز، 2 میلیون و 286 هزار و 18 مستمری‌بگیر اصلی و 2 میلیون و 48 هزار و 158 مستمری‌بگیر تبعی تحت‌پوشش سازمان تامین‌اجتماعی بوده‌‌اند. این سازمان همچنین با در اختیار داشتن مادر شركت‌های ثروتمندی چون «شستا»درگیر تخلفات سازمانی همچون دوشغله بودن بسیاری از مسوولان آن نیز هست.

به عنوان نمونه سعید مرتضوی، به عنوان مدیرعامل، سرپرست یا هر عنوان دیگری در سازمان تامین اجتماعی، با وجود ممنوعیت فعالیت دو شغله‌ها از سوی مجلس، همزمان رییس هیات‌مدیره شستا را نیز بر عهده دارد. با این وجود طبق قرار قبلی قرار است استیضاح امروز در مجلس مطرح شود. لاریجانی شخصا دو بار مهر باطل بر مصوبه‌های دولت درباره تامین اجتماعی زده است. دیوان عدالت اداری هم در نهایت بعد از دوبار حكم بر غیرقانونی بودن ریاست و حضور مرتضوی در تامین اجتماعی، نهایتا اصرار و لجبازی دولت را به سخره گرفتن رای قضایی دانست و در حال حاضر كنار نشسته است. با وجود همه این تنش‌ها دولت همچنان اصرار بر حضور مرتضوی در تامین اجتماعی دارد. دولت به لغو مصوبه هیات وزیران درباره تفویض اختیارات شیخ الاسلامی به رحیمی از سوی لاریجانی اعتراض دارد. لاریجانی‌ هم حاضر به كوتاه آمدن نیست. ظاهرا دولت هم دیگر راه‌حلی برای حفظ مرتضوی در تامین اجتماعی به ذهنش نمی‌رسد.

از همین رو معاون رییس‌جمهور گفته است «اگر این روند ادامه پیدا كند قطعا دولت این موضوع را به هیات حل اختلاف ارجاع خواهد داد.» دولتی‌ها همسو با نمایندگان موافق مرتضوی در مجلس معتقدند استیضاح در این شرایط به صلاح كشور نیست. آنها معتقدند ماه‌های پایانی دولت است و استیضاح و تغییر وزیر آثار و تبعات دارد و به صلاح نظام نیست. اما چندی پیش و درست در همین ماه‌های پایانی و در همین وضعیت اقتصادی، دولت وزیر بهداشت را عزل كرد. دولت و مجلس اگر این‌بار بر سر حضور مرتضوی در تامین اجتماعی به توافق نرسند، موضوع به شورای عالی حل اختلاف كشیده می‌شود.حجت‌الاسلام و المسلمین میرتاج‌الدینی، معاون رییس‌جمهور در اجرای قانون اساسی با اشاره به لغو مصوبه اخیر هیات وزیران درباره تفویض اختیارات وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی به معاون اول رییس‌جمهور از سوی رییس مجلس گفت: اگر این روند ادامه پیدا كند قطعا دولت این موضوع را به هیات عالی حل اختلاف ارجاع خواهد داد. از مجلس هم خبرهای ضد و نقیضی به گوش می‌رسد؛ عده‌یی مثل عبدالرضا مصری مخالف استیضاح‌اند و می‌گویند نمایندگان امضاهای خود برای استیضاح را پس گرفته‌اند.

عبدالرضا عزیزی، رییس كمیسیون اجتماعی مجلس هم كه در چند وقت گذشته حمایت همه‌جانبه خود از مرتضوی را به شكل‌های مختلف نشان داده است به «اعتماد» می‌گوید در این زمان كشور نیاز به آرامش دارد و به هیچ‌وجه موافق استیضاح نیستیم. اما در مقابل كوچكی‌نژاد، عضو فراكسیون رهروان مجلس هم، با انتقاد از عملكرد علی لاریجانی در باطل كردن مصوبه دولت درباره سازمان تامین اجتماعی ‌گفته است نمایندگان امروز حكم صادر شده از سوی لاریجانی را مورد بررسی قرار می‌دهند تا مشخص شود آیا اقدام وی قانونی بوده است یا نه؟ اما در مقابل نمایندگان امضا‌كننده طرح استیضاح همچنان مصر هستند. به گفته او عبدالكریم حسین‌زاده هم‌اكنون مجموع امضا‌كنندگان استیضاح شیخ‌الاسلامی حدود نفر است و همه بر اجرای طرح استیضاح مصری هستند. او در واكنش به اظهارات میرتاج‌الدینی معاون رییس‌جمهور درباره ارجاع طرح استیضاح شیخ‌الاسلامی، وزیر تعاون- كار و رفاه ‌اجتماعی به هیات عالی حل اختلاف گفت: به طور حتم انتصاب درست و صحیح افراد در وزارتخانه‌ها یكی از وظایف وزیر است، از این رو زمانی كه وزرا عملكرد خوبی در این رابطه نداشته باشند، مجلس حق سوال و استیضاح وزیر را دارد. مصری سخنگوی هیات رییسه مجلس در جای دیگر گفته است: استیضاح وزیر تعاون- كار ورفاه اجتماعی به قوت خود باقی است. عوض حیدرپور، یكی دیگر از نمایندگان طرح استیضاح هم گفته است اگر وزیر رفاه به اشتباه اقرار كند، تجدیدنظر می‌كنیم. با این وضعیت همچنان سرنوشت بیمه‌ شده‌های تامین اجتماعی به نتیجه دعوای دولت، مجلس و نماینده‌ها بر سر بودن یا نبودن مرتضوی در تامین اجتماعی بستگی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha