سلامت نیوز : یک فوق تخصص درد گفت: کمردردهای پس از جراحی ستون فقرات از شایع‌ترین علت مراجعه بیماران به کلینیک درد است.

دکتر مجید حیدریان در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه کمردردهای پس از جراحی ستون فقرات و ناحیه کمری از شایع‌ترین علت مراجعه بیماران به کلینیک درد است، گفت: دردهای پس از اعمال جراحی در 30 تا 40 درصد بیمارانی که عمل جراحی کمری انجام می‌دهند بروز می‌کند ولی این عارضه به علت قصور پزشک جراح نیست.

وی با تاکید بر اینکه این دردها به علت دستکاری ستون فقرات ایجاد می‌شود، گفت: دردهای ایجاد شده به علت چسبندگی‌هایی است که در داخل کانال نخاعی ایجاد می‌شود.وی در ادامه افزود: ترمیم داخل نخاع با ایجاد بافت‌های جدید منجر به تنگ شدن کانال نخاعی، چسبندگی و ایجاد درد کمر می‌شود.

وی یادآور شد: بی حسی پاها و اندام تحتانی و ضعف اندام تحتانی از عوارضی است که مدت 2 تا 3 ماه پس از عمل جراحی ناحیه ستون فقرات ایجاد می‌شود، این درد در اثر تحت فشار قرار گرفتن اعصاب ایجاد شده، با کاهش فشار وارده برطرف می‌شود.

دکتر حیدریان با بیان اینکه انجام عمل‌های تکراری با افزایش چسبندگی و تشدید درد همراه است، گفت: با انجام درمان‌های مداخله گرانه، بدون باز کردن پوست و استفاده از چاقوی جراحی با روش فلوروسکوپ و مشاهده تصویر داخل مجرا، پس از تزریق ماده حاجب، چسبندگی کانال نخاع کانال و فشار وارده بر اعصاب برطرف شده، کانال مجددا باز می‌شود.

وی گفت: چسبندگی بلافاصله پس از انجام جراحی کمری و دستکاری ستون فقرات ایجاد می‌شود ولی علائم بی حسی اندام تحتانی 4 تا 6 هفته پس از عمل بروز می‌کند، در برخی موارد علائم با تاخیر به مدت 1 تا 2 سال پس از عمل انجام می‌شود، هر چند جای نگرانی وجود ندارد و عوارض قابل درمان است.

وی با اشاره به اینکه چسبندگی در 1 تا 2 جلسه برطرف می‌شود، گفت: با انجام درمان مداخله گرانه (اینترونشنال) با فاصله 4 تا 6 هفته بدون نیاز به بی‌هوشی و بستری شدن این درمان در اتاق عمل قابل انجام است.

وی تصریح کرد: پس از باز شدن مجرای نخاعی، 2 تا 3 ماه پس از انجام این روش، علائم بی حسی اندام تحتانی و مشکلات حرکتی بهبود می‌یابد.

وی در پایان گفت: تشخیص قطعی چسبندگی‌ها پس از بروز علائم بی حسی اندام تحتانی با MRI امکان پذیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha