سلامت نیوز : عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان این‌که استعمال دخانیات، ناس و پان از مهم‌ترین عوامل خطر ابتلاء به سرطان مری و معده در سیستان و بلوچستان است، گفت: هم‌چنین مراجعه نکردن دوره‌ای به پزشک، چاقی و بی‌توجهی به علائم و نشانه‌های بیماری از شایع‌ترین علل بروز سرطان پستان در زنان سیستان و بلوچستانی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر «سیدمهدی هاشمی» فوق تخصص هماتولوژی، مدیکال انکولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان دراین‌باره گفت: سرطان در بار جهانی بیماری، در دهه‌های آینده عامل مهم و فزاینده‌ی دارد و انتظار می‌رود که شمار مبتلایان به سرطان در دنیا در سال 2020 به 15 میلیون نفر افزایش یابد.

وی سرطان را رشد افسار گسیخته و خارج از کنترل سلول‌های طبیعی بدن برشمرد و افزود: وضعیت اقتصادی اقلیمی، نوع و سبک زندگی، در بروز و شیوع انواع سرطان تاثیر مستقیم دارد.

این فوق تخصص هماتولوژی، مدیکال انکولوژی افزود: بیماری سرطان به لحاظ استرس‌زا بودن برای بیمار و بستگان، بار مالی برای خانواده‌ها و سیستم سلامت و هزینه‌های سنگین درمانی اهمیت فراوانی در جامعه دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه سرطان معده و مری را شایع‌ترین سرطان در مردان سیستان و بلوچستانی و سرطان پستان را شایع‌ترین سرطان در زنان این استان برشمرد.

دکتر هاشمی استعمال دخانیات، ناس و پان را از مهم‌ترین ریسک فاکتورهای ابتلاء به سرطان مری و معده در استان برشمرد و در پایان استفاده از رژیم غذایی مناسب، لبنیات کم چرب ،عدم استعمال دخانیات، فعالیت‌های فیزیکی و استفاده نکردن از فست فود ها را برای سلامتی ضروری دانست.

دکتر «طیبه حاجی‌میرزا» کارشناس ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز گفت: تاکنون تعداد 4487 رکورد مورد سرطان در استان به ثبت رسیده است.

وی یادآور شد: سرطان سومین علت مرگ و میر در ایران است و سالانه حدود 30 هزار ایرانی بر اثر ابتلاء به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

براساس این گزارش، 8 تا 15 بهمن‌ماه هرسال به‌عنوان هفته‌ی ملی مبارزه با سرطان نامگذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha