یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۴
کد خبر: 66525
سلامت نیوز : عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: سنگ کیسه صفرا در همه موارد به جراحی نیاز ندارد، مگر علائم انسدادی سنگ دیده شود.

دکتر سیامک خالقی در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره عملکرد کیسه صفرا گفت: صفرا محل ذخیره صفرای ترشح شده از کبد است که بعد از خوردن غذا وارد روده می‌شود، صفرا در ترکیب با مواد غذایی، باعث هضم و جذب آن‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: ترکیبات داخل کیسه صفرا از نوعی پروتئین خاص، مواد صفراوی و کلسترول تشکیل شده‌است، تغییرات در چربی خون، حرکت صفرا و یا عملکرد کبد، می‌تواند زمینه‌ساز تولید سنگ باشد.

این فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به اینکه در اغلب موارد وجود سنگ کیسه صفرا بدون علامت است، افزود: در بیشتر مواقع سنگ، تاثیری روی عملکرد کیسه صفرا نمی‌گذارد و در نتیجه بیمار متوجه آن نمی‌شود، اما بر اساس تعداد، اندازه و نوع سنگ‌ها و در اثر حرکت یکی از آن‌ها می‌تواند موجب بروز علائمی چون درد شکم، تهوع و استفراغ شود.

خالقی افزود: اگر تعداد سنگ‌ها کم و اندازه آنها بزرگ باشد، معمولا باعث بسته شدن خروجی کیسه صفرا می‌شوند و در صورتی که تعداد آنها بیشتر شود که در نتیجه اندازه کوچک‌تری خواهند داشت، ممکن است سنگ حرکت کند و وارد مجرای صفراوی شود که زردی پوست و عفونت‌های شدید را برای فرد به همراه دارد، همچنین با انسداد لوزالمعده، باعث التهاب پانکراس و پانکراتیت حاد می‌شود.

وی با بیان اینکه سنگ کیسه صفرا بیشتر در زنان میانسال که چاق هستند، چربی خون دارند یا زایمان‌های مکرر داشته‌اند، دیده می‌شود، گفت: توصیه ما این است که افرادی که سنگ صفرای بدون علامت دارند، عمل جراحی انجام ندهند، مگر در مواردی که با بروز علامت‌ها، بیمار دچار مشکلاتی شود.

خالقی در پایان افزود: برای رفع سنگ کیسه صفرا، درمان دارویی نیز وجود دارد، اما زمانی استفاده می‌شود که فرد به هر دلیلی نتواند عمل جراحی انجام دهد، چون خیلی اثرگذار نیست و زمان طولانی نیاز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha