سلامت نیوز :علیرضا صادق‌پور امروز در نشست خبری اولین کنگره آموزشی جراحی‌ کم تهاجمی قلب و عروق که در بیمارستان قلب شهید رجایی برگزار شد، اظهار داشت: در روش‌های جراحی متداول قلب و عروق حداقل باید 15 سانتیمتر قفسه سینه بیمار را برش دهیم و با اره‌های مخصوص جناق سینه را باز کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: علاوه بر درد پس از جراحی بیمار باید مدت زمان نسبتاً طولانی‌تری را در بیمارستان بستری بماند و حداقل 5 ماه طول می‌کشد تا استخوان جناق سینه جوش بخورد.

وی به مزایای جراحی کم تهاجمی قلب اشاره کرد و گفت: در این روش جراحی فقط 2 سانتیمتر روی سینه یا زیر بغل فرد برش داده می‌شود و با استفاده از پورت‌های مخصوص جراحی انجام می‌شود.

صادق پور تأکید کرد: مسلماً زیبایی فرد نیز در این روش کم تهاجمی بیشتر حفظ شده و جای ناشی از جراحی روی سینه نمی‌ماند. در عین حال بیمار مدت زمان کمتری را بعد از جراحی در بیمارستان سپری می‌کند و با درد کمتری مواجه است.

این جراح قلب و عروق جایگاه پزشکان ایرانی را در مقایسه با سایر کشورها مطلوب عنوان کرد و گفت: پزشکان ما آمادگی انجام جراحی‌های کم تهاجمی قلب را هم دارند چرا که این روش نوین فقط 3 تا 4 سال است که در دنیا باب شده ولی به دلیل تحریم‌ها امکان ورود تجهیزات خاص پزشکی به کشور نیست و در نتیجه تاکنون انجام این جراحی‌ها در کشور صورت نگرفته است.

وی در مورد سن ابتلا به بیماری‌های قلب و عروقی در کشور گفت: متأسفانه به دلیل رژیم بد غذایی، مصرف زیاد فست‌فودها، عدم تحرک و آلودگی هوا سن درگیری و ابتلا با بیماری‌های تنگی عروق کرونر در ایران نسبت به کشورهای پیشرفته خیلی پایین آمده است به طوری که این گونه جراحی‌ها معمولاً در دهه ششم زندگی انجام می‌شود ولی در ایران بسیاری از افراد به دلیل تنگی عروقی کرونر در دهه چهارم زندگی زیر تیغ جراحی می‌روند.

صادق‌پور طبایی تصریح کرد: اما از طرفی دیگر جراحی‌های ناشی از بیماری‌های دریچه‌ای در ایران کاهش داشته و سن اعمال جراحی دریچه‌ای در ایران بالا رفته است که ناشی از بهبود وضعیت بهداشتی در کشور است چرا که در قدیم روماتیسم قلبی که زمینه‌ساز بیماری‌های دریچه‌ای است بسیار شایع بود و اکنون این مسئله کاهش یافته است.

وی در پاسخ به اینکه میزان مرگ و میر ناشی از جراحی‌های قلب و عروق در کشور چقدر است؟ گفت: طبق استاندارد سازمان بهداشت جهانی میزان مرگ و میر در این گونه اعمال جراحی 2 تا 5 درصد است که این رقم در کشور ما چیزی بین 2 تا 3 درصد است و عوارض ناشی از عمل اگر کمتر از کشورهای دیگر باشد بیشتر نیست.

نخستین کنگره آموزشی جراحی‌ نوین کم تهاجمی قلب از 19 تا 23 بهمن در مرکز تحقیقات قلب و عروق شهید رجایی تهران برگزار می‌شود که جراحان این حوزه برای ارائه آموزش‌های روز از 5 کشور انگلیس، ایتالیا، هلند، سوئد و اسپانیا در این کنگره حضور می‌یابند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha