سلامت نیوز : محمدرضا صابری در حاشیه همایش غذا و دارو در دانشگاه علوم ‌پزشکی مشهد، موضوع دارو را یکی از بخش‌های نظام درمانی کشور و کاملا تخصصی دانست و تأکید کرد: نظام دارویی کشور در شرایط موجود هیچ فرقی با سابق نکرده و روز به‌روز دقت‌ها و حساسیت‌ها بیشتر شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی افزود: ممکن است پیش از این، از یک منبع اروپایی دارو تهیه می‌کردیم که آن منبع اکنون در دسترس نباشد و منبع تغییر کرده باشد، ولی استانداردهای دارویی تنزل پیدا نکرده و دارو باید همان دارو و میزان خلوص لازم خودش باشد که خریداری شود و به هیچ‌وجه این طور نیست که به خاطر محدودیت در منابع یا امکان تأمین،سلامت مردم را به خطر بیندازیم.

صابری تصریح کرد: بر این اساس به هیچوجه پنی‌سیلین چینی در بازار ما وجود ندارد، چرا که این دارو در داخل کشور تولید می‌شود و بالغ بر 45درصد داروهای دیگر حتی ماده اولیه‌اش هم داخل کشور تولید می‌شوند.

مشکل قاچاق دارو را به خارج داریم

وی گفت: صنایع دارویی ما حرف برای گفتن دارند و در شرایط معمول، کشور ما سهمی از بازار منطقه را به دست دارد، به طوری که کشورهای مجاور داروهای ما را به راحتی خریداری می‌کنند و حتی متأسفانه به خاطر پایین بودن قیمت دارو در داخل کشور نسبت به مرزهای مجاور،مشکل قاچاق دارو به خارج را داریم که باید با آن برخورد جدی شود که مردم منابع خود را از دست ندهند.

صابری با اشاره به اینکه از ابتدای سال در چند مقطع افزایش قیمت داروهای مختلف را داشته‌ایم، اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلات ما این است که بتوانیم دارو را در داخل کشور نگه داریم، چون هنوز اختلاف قیمت دارو با خارج از کشور بسیار زیاد است و اگر مقابله نشود، همین میزان دارو هم براحتی به خارج کشور قاچاق خواهد شد و مشکلات بیشتر می‌شود.

وی درباره احتمال قاچاق داروی بیماران خاص نیز گفت: بطه ور معمول داروهای خاص بر اساس تشکیل پرونده بیمار تحویل می‌شود و به همین دلیل کمتر امکان قاچاق پیدا می‌کنند.

هیچ نگرانی بابت سلامت داروها وجود ندارد

وی درباره سلامت داروها و تقلبی نبودن داروها، خاطرنشان کرد: دارو در نظام دارویی کشور از مجاری ثبت‌شده وارد می‌شود و اگر خارج آن باشد، دارو، داروی قاچاق و غیررسمی است که هیچ اعتباری ندارد، پس اگر شرکت‌های پخش توزیع می‌کنند،یعنی داروی ثبت‌شده و رسمی کشور را توزیع می‌کنند که در مرحله قبل،بررسی‌ها و آزمایش‌های لازم انجام شده است.

وی تصریح کرد: بر این اساس بابت دارویی که از داروخانه‌ها خریداری می‌شود،هیچ نگرانی وجود ندارد و توصیه اکید می‌کنیم مردم از کانال صحیح و رسمی،دارو را تهیه کنند.

تاریخ مصرف داروها در شرایط استاندارد اعتبار دارد

معاون غذا و داروی دانشگاه علو‌م‌ پزشکی مشهد، دارو را یک محصول بسیار حساس برشمرد که شرایط نگهداری آن دقت و ظرافت بالایی دارد، اما در عین حال به این نکته اشاره کرد که تاریخ مصرف داروها در شرایط استاندارد اعتبار دارد و اگر دارو در مکان نامناسب و بالاتر از دمای معمول که بین 25 تا 30درجه سانتی‌گراد باید باشد، نگهداری شود، از آنجا که یک ماده شیمیایی است همان طور که منافع دارد، می‌تواند مضرات هم داشته باشد.

وی گفت: شهروندان به طور حتم سعی کنند دارو را از مجاری رسمی تهیه کنند و باید داروی یخچالی در یخچال نگهداری شود و حتی در مسیر توزیع هم موارد استاندارد و شرایط نگهداری لحاظ شود.

اکثر داروها هیچ کمبودی ندارند

صابری با بیان اینکه هم صنایع دارویی و هم شرکتهای وارد کننده با محدودیت‌هایی در منابعشان مواجه هستند، اظهار کرد: بحث تحریم کاملاً مشهود و ملموس است، اما در صحنه عمل برای عمده داروها هیچ کمبودی نیست و به طور معمول داروهای روتینی که مورد استفاده مردم است،کمبودی وجود ندارد جز اقلام خاص یا داروهای وارداتی که بحث تأمین ارز برایشان مطرح است.

۹۰ درصد داروها در کشور هیچ مشکلی ندارند

وی افزود: همچنان از دارو حمایت یارانه‌ای می‌شود که باید با ارز مرجع تأمین ارز شود که بعضاً محدودیت‌ها و مشکلاتی داشته و دارد.تعدادی اقلام محدود دیگری از دارو که جزو داروهای خاص نیستند که با کمبود مواجه شده به خاطر محدودیت در مواد اولیه و توجیه اقتصادی تولید آنها بوده است، اما جمع اینها از سبد دارویی کشور خیلی زیاد نیست. یعنی بالغ بر 90درصد داروها در کشور هیچ مشکلی ندارند و پیش‌بینی‌ ما این است که در آینده هم مشکل حادی نخواهند داشت.

معاون غذا و داروی دانشگاه علو‌م‌پزشکی مشهد با اشاره به بروز برخی کمبودها در داروهای روتینی مانند فروزماید، رانیتیدین، متفورمین، گفت: علت اصلی این کمبودها، بحث امکان یا نداشتن امکان تأمین مواد اولیه این داروها و قیمت آنهاست.

صابری درباره ذخیره دارویی نیز گفت: خوشبختانه دانشگاه و بیمارستانهای مختلف در حدی که منابعشان اجازه می‌داده، ذخیره کرده‌اند و یکی از بحث‌ها هم همین است که بتوانیم ذخیره‌ها را تا حدی افزایش دهیم که قدرت مقابله با این بحران یا تنش را داشته باشیم و امواج بلافاصله به جامعه منتقل نشود.

به گفته وی، فهرستهای محدود و استراتژیکی را بیشتر ذخیره‌سازی می‌کنیم و برخی بیمارستان‌ها تا 3 ماه و در برخی اقلام حتی بیش از 3 ماه را ذخیره کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha