به نظر می‌رسد مسئولان وزارت بهداشت در سیاست‌های خود تغییراتی ایجاد كرده‌اند و از عجله‌ای كه در اجرای برنامه پزشك خانواده داشتند، خبری نیست !

زخم بی‌پولی بر تن بزرگ‌ترین طرح وزارت بهداشت
سلامت نیوز : طرح پزشك خانواده در تهران متوقف شد. علت توقف آن هم هنوز معلوم نیست و«احمدرضا فرساز»معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی از آن بنا به دلایلی نام نمی‌برد و به گفته او دانشگاه‌ها منتظر دستور وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی هستند. «محمدحسن طریقت» سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی هم اجرای این طرح را بی‌مایه فطیر می‌داند و البته تاكید می‌كند كه باید حقوق پزشكان خانواده افزایش یابد. او همچنین می‌گوید: «تا رفع نواقص موجود در طرح، پزشك خانواده در سایر استان‌ها به اجرا در نمی‌آید.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ او كه خود را تربیت شده برنامه پزشك خانواده می‌داند پیش‌تر هم از توقف این طرح در سایر استان‌ها خبر داده بود و گفته بود:این برنامه در ۳ استان اجرا شده نواقصی دارد كه این نواقص باید حل شود و سپس این طرح در شهرها گسترش پیدا كند، باید بگویم كه من خود تربیت شده این برنامه هستم. رسانه‌ها سخنان سرپرست وزارت بهداشت را به توقف طرح سراسری پزشك‌ خانواده تعبیر كردند، توقفی كه همواره با تكذیب مجریان طرح از زمان مرضیه وحید دستگردی –كه همواره خواستار تخصیص اعتبار برای پزشك خانواده بود- روبه رو بوده است. اما پس از حرف‌های طریقت بود كه فرساز زنگ توقف پزشك خانواده در تهران را به صدا درآورد.

البته به گفته فرساز قرار شده است تا برنامه پزشك خانواده فعلا به صورت آزمایشی در استان قزوین اجرا شود و طبق نتایج به دست آمده در این استان، این برنامه در تهران اجرایی شود. او درباره توقف طرح در پایتخت می‌گوید: «به نظر می‌رسد مسئولان وزارت بهداشت در سیاست‌های خود تغییراتی ایجاد كرده‌اند و از عجله‌ای كه در اجرای برنامه پزشك خانواده داشتند خبری نیست.»

پزشك خانواده طرحی است كه از همان روزهای اول پس از تكیه زدن دستجردی بر صندلی بالاترین مقام وزارت بهداشت، از او و معاونانش شنیده می‌شد، او با پشتوانه حمایت رئیس كابینه دهم موجی از تبلیغات را برای محقق شدن این طرح به راه انداخت، هر چند كه به گفته برخی، پزشك خانواده طرح قابل قبول و جامعی است كه اجرای درست و كامل آن مشكلات نظام سلامت را برطرف می‌كند اما در این میان منتقدان فراوانی نیز به بخش‌هایی از این برنامه ایراد وارد كردند، تامین نشدن منابع مالی یكی از مهم‌ترین نواقص این طرح بود. وزارت بهداشت اما بی‌توجه به تمام انتقادها، با جدیت هر چه بیشتر خبر از اجرای سراسری این طرح داد؛ اقدامی كه فقط با گذشت چند ماه به‌طور كلی زیر سوال رفت.

 وزیر نخستین بار اوایل آبان امسال اعتراف كرد كه اجرای این طرح با مشكل مواجه شده، او با هشدار نسبت به این موضوع از دولت خواست تا فصل جدیدی از بودجه را برای تحقق این برنامه در نظر گیرد، به گفته او اجرای كامل برنامه پزشك خانواده در یك‌سال به 3750 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، این رقم جدای از بودجه‌های فعلی وزارت بهداشت است. این اعتراف در حالی صورت گرفت كه پیش از آن در مرداد ماه امسال محمد شریعتی رئیس ستاد اجرایی پزشك خانواده در اظهارات قابل تاملی عنوان كرده بود، منابع اجرای این طرح، با اولویت تامین شده و توقف آن شایعه است. امروز هم كه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی از توقف برنامه پزشك خانواده سخن به میان می‌آورد می‌گوید: «مسئولان وزارت بهداشت با اجرای برنامه پزشك خانواده موافق هستند اما به‌دنبال اصولی جدی برای اجرا هستند.بنابراین آخرین وضعیت از ثبت‌نام پزشكان در برنامه پزشك خانواده مشخص نیست و منتظر دستور كتبی از وزارت بهداشت برای چگونگی اجرای برنامه هستیم.»

زنگ توقف پزشك خانواده در حالی در تهران به صدا درآمد كه مدت‌هاست پزشكان عمومی شیراز خواستار توقف سراسری طرح هستند. از سوی دیگر اصرار دولت برای اجرای طرح پزشك خانواده در چند ماه پایانی دولت دهم باعث شد تا دكتر سید شهاب‌الدین صدر، رئیس كل سازمان نظام پزشكی ایران اعتراض پزشكانی كه مجبور بودند در این طرح شركت كنند را به صدا درآورد و از ماندن آنها زیر خط فقر سخن به میان آورد. خط فقری كه امروز یك میلیون و 800 هزار تومان اعلام می‌شود. پزشكان عمومی در طرح قرار بود ماهانه 4 تا 8 میلیون تومان دریافت كنند. اما طرح كه به اجرا درآمد و حقوق كه بالاخره پس از مدت‌ها دیركرد، به حساب آنها ریخته شد چیزی بین 35 تا 400 هزارتومان بود. هرچند این مسئله از سوی مجریان طرح تكذیب شد اما همان زمان، برخی روزشمار توقف طرح را اعلام كردند.

در ایستگاه بی‌پولی

به گفته سرپرست وزارت بهداشت، اجرای برنامه پزشك خانواه یكسری الزاماتی دارد كه اگر بخواهند اجرا شود باید الزامات آن حتما رعایت شود. محمدحسین طریقت منفرد می‌گوید: اگر قرار است پزشكان خانواده در خدمت بیماران باشند و به‌طور دقیق به امور سلامت آنها رسیدگی كنند باید اختیارات لازم را داشته باشند، بنابراین سعی می‌كنیم اختیارات پزشكان خانواده را افزایش دهیم. سعی ما در وزارت بهداشت این است كه در وهله اول امكانات را برای مراقبت‌های اولیه و گسترش خدمات عمومی با محوریت پزشك خانواده صرف كنیم. برای رسیدن به این مقصود باید جایگاه اقتصادی و اجتماعی پزشكان عمومی را در قالب پزشك خانواده احیا كنیم. مطمئن هستیم اگر طب عمومی تقویت شود و پزشكان خانواده در جایگاه خوبی قرار بگیرند حتما شاهد ترقی و پیشرفت در ارائه خدمات سلامت به مردم خواهیم بود.

او درباره حقوق پزشكان خانواده نیز می‌گوید: البته اجرای این برنامه بی‌مایه فطیر است و حتما حقوق پزشكان عمومی هم افزایش پیدا می‌كند و سعی می‌كنیم تا جای ممكن پرداختی به پزشكان عمومی را بیشتر كنیم تا پرداخت به جامعه پزشكی عادلانه‌تر شود و شكاف درآمدی را كم كنیم. طریقت درباره گسترش برنامه پزشك خانواده كه از آن به عنوان ناجی نظام سلامت كشور یاد می‌كنند، می‌گوید: «درباره گسترش برنامه پزشك خانواده نیز به‌دنبال این هستیم كه ابتدا نواقص آن را در یكی دو استان رفع كنیم و بعد آن به استان‌های دیگر گسترش دهیم.» به گفته طریقت، اكنون 2 استان فارس و مازندران در اجرای برنامه پزشك خانواده جلوتر از استان‌های دیگر هستند. بعد از اینكه این برنامه در این دو استان كامل شد. اجرای این برنامه در استان‌های دیگری كه زمینه بیشتری دارند را آغاز می‌كنیم. البته طریقت درحالی از اجرای طرح پزشك خانواده در فارس حمایت می‌كند كه پزشكان عمومی شهرستان‌های آباده، اقلید، بیضا، داراب، جهرم، زرقان، سپیدان، سروستان، شیراز، فراشبند، فسا، فیروزآباد، كازرون، لار، لامرد، مرودشت و نیریز در بیانیه‌ای اعتراضی، دلایل بسیاری را برای اثبات شكست برنامه پزشك خانواده عنوان و خواستار توقف طرح شده بودند.

پس از چندی هم حسن هویدا، رئیس انجمن پزشكان عمومی ایران آژیر قرمز مهاجرت پزشكان عمومی به خارج از كشور را به صدا درآورد تا پیش‌بینی‌های نمایندگان مجلس درباره شكست طرح با توجه به تخصیص نیافتن اعتبار درست از آب درآید. تلاش‌های وزیر سابق هم برای تامین بودجه به نتیجه نرسید و حالا خبر توقف برنامه پزشك خانواده در تهران بسیاری را به این نتیجه رسانده است كه احتمال دارد به علت كمبود بودجه، پزشك خانواده به زودی در كشور متوقف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha