دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 66558

درحالی که این روزها کار بر روی گیاهان دارویی به عنوان یک صنعت درحال پیشروی است، به نظر می رسد باید بر عرضه کنندگان آن هم توجه جدی شود تا در تجویز این گیاهان به مردم، تخصص لازم اعمال شود.

نسخه‌های غیرمجاز 15 هزار عطارباشی
سلامت نیوز :  دبیر انجمن داروهای گیاهی به تازگی اعلام کرده ‌از میان ۲۰ هزار عطاری شناسایی شده در ایران ۴ هزار و ۷۰۰ عطاری به صورت مجاز در ۱۵ استان کشور فعالیت می‌کنند و بقیه غیرمجاز به تجویز دارو می پردازند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ هزاران سال است که بشر دریافته گیاهان منابع بسیار خوبی برای درمان بیماری‌ها هستند. در سال های اخیر مطالعات و تحقیقات خوبی در زمینه‌ کشت گیاهان دارویی انجام شده كه نتیجه آن موجب توسعه‌ صنعت داروسازی شده است. همچنین علوم نوین پزشكی هم توانسته بسیاری از بیماری های غیرقابل علاج و اغلب مرگ های زودرس را از طریق این داروها معالجه کند. تاریخ علوم پزشكی جهان نشان می دهد نخستین بار فردی به نام «ابوبکر محمدبن زکریای رازی» دانشمند ایرانی بود كه کتاب های بسیاری در حوزه تخصصی داروهای گیاهی نوشت و بعد از آن «ابوعلی سینا» دیگر پزشك بزرگ ایرانی بود كه با نگارش كتاب قانون تحول بزرگی در علوم پزشكی ایجاد كرد.

800 قلم فرآورده طبیعی و گیاهی
فلات وسیع ایران به واسطه موقعیت جغرافیایی در نقطه مطلوبی به لحاظ گونه های مختلف گیاهی قرار دارد. این موضوع را می توان از صحبت های دکتر حمیدرضا بهشتی، رییس هیات مدیره کارخانه های ایران داروک دریافت كه گفته است: در حال حاضر بیش از 800 قلم فرآورده طبیعی و گیاهی دارای پروانه ساخت در کشور داریم که به مصرف بیماران می‌رسند. این در حالی است که تا سال 84، حدود 380 قلم دارو و فرآورده‌های طبیعی و دارویی تولید می‌شد. همچنین اکنون 76 واحد تولیدی در زمینه داروهای گیاهی داریم که 43 مورد از آن ها صرفا تولیدکننده گیاهان دارویی هستند.

ساماندهی عطاری‌ها
ولی در كنار این پیشرفت ها هنوز ارائه داروهای سنتی گیاهی توسط عطارباشی های قدیمی به بیماران انجام می شود. سال گذشته دبیر ستاد علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب ایرانی کشور اعلام كرد: متاسفانه شبکه عطاری های ایران متولی خاصی ندارد و این ستاد برای بهبود وضعیت فعالیت عطاری ها و ایجاد داروخانه های گیاهی می خواهد برای عطارها كلاس آموزشی بگذارد. این در حالی است كه دبیر انجمن تولیدکنندگان داروهای گیاهی گفته باید هر چه زودتر عطاری ها را ساماندهی كنیم.

کم هزینه تر از داروهای شیمیایی
درحالی که دو روز پیش خط تولید گیاهان دارویی راه اندازی شد، اهمیت جایگاه این گیاهان و بکارگیری صحیح آنها در کشور بیش از پیش مسلم می شود. جعفر میرفخرایی دبیر انجمن داروهای گیاهی در این باره گفته است: استفاده مطلوب، منطقی و بهینه از منابع موجود بسیار کم‌هزینه‌تر و ساده‌تر از صنایع دارویی شیمیایی است. داروهای گیاهی ضمن تامین نیازهای بهداشتی و درمانی مردم از خروج ارز جلوگیری می‌کند و مانع گسترش وابستگی به خارج از کشور می شود.

تدوین دستورعمل آموزشی عطاری
این مقام مسئول با اشاره به فعالیت حدود 15 هزار عطاری غیرمجاز در ایران از تدوین دستورعمل آموزشی عطاری‌ها خبر داده و گفته است: امروزه علم و تخصص لازم را در حوزه گیاهان دارویی داریم و فقط در وضعیت تحریم نیازمند عزم ملی هستیم.

حذف عطاری های متخلف از چرخه فعالیت
درحالی که این روزها کار بر روی گیاهان دارویی به عنوان یک صنعت درحال پیشروی است، به نظر می رسد باید بر عرضه کنندگان آن هم توجه جدی شود تا در تجویز این گیاهان به مردم، تخصص لازم اعمال شود. محمدحسن عصاره دبیر ستاد علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب ایرانی هم گفته باید اقداماتی در زمینه فرهنگسازی انجام شود تا مردم برای تهیه داروهای گیاهی و رفع نیاز خود به داروخانه های گیاهی مراجعه کنند. وی هشدار داده عطاری های موجود در کشور باید اصول اساسی در این زمینه را رعایت کنند در غیر این صورت از چرخه حذف خواهند شد.

گیاهان دارویی نه داروهای گیاهی
پزشكان متخصص می گویند: عطاری محلی برای عرضه گیاهان دارویی است نه داروهای گیاهی و فرآورده های آن، اما در حال حاضر برخی از عطاری ها داروهای گیاهی را تجویز و به فروش می رسانند.

طب سنتی به شکل آکادمیک
در سال های اخیر سازمان جهانی بهداشت هم به اهمیت طب سنتی در درمان بیماری ها تاکید داشته این درحالی است که مهمترین مولف کتاب های طبی در اسلام ابن سیناست. از سوی دیگر مسئولان کشور هم به دلیل اینکه ایران مهد پرورش داروهای گیاهی بی شمار است تاکید بر رواج این طب در کشور داشته اند به طوری که کامران باقری لنکرانی وزیر پیشین بهداشت دستور ساخت دانشکده های طب سنتی را صادر کرد.

در این زمینه دو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 86 دانشکده طب سنتی را با هدف تربیت افراد تحصیل کرده در این رشته و جلوگیری از فعالیت افراد سودجو در این زمینه افتتاح کردند و هم اکنون 8 دانشکده طب سنتی در ایران وجود دارد و با راه اندازی دوره تخصصی طب سنتی در مجموع حدود 150 دانشجو در این رشته در حال تحصیل اند. در این باره رییس جمهور هم خواستار گسترش این طب قدیمی در کشور شد و دستور داده تا پایان امسال در همه دانشگاه های علوم پزشکی ایران دانشکده طب سنتی راه اندازی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha