سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6656

محققین موسسه تحقیقات شیلات ایران طی انجام طرح های تحقیقاتی متعدد موفق به تولید بستنی با استفاده از پروتئین های تغلیظ شده ماهی به جای پروتئین شیر شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، پروژه تهیه بستنی ماهی با هدف استفاده بهینه از باقیمانده های قابل مصرف انسانی بخشهای فرآوری و کمک به اقتصاد ملی و بهره وری در موسسه تحقیقات شیلات انجام شده است.

با توجه به استقبال زیاد کودکان از بستنی می توان با جایگزینی کنسانتره ماهی به افزایش مصرف آبزیان کمک کرد و در این میان کمک به صادرات و ارز آوری کشور و افزایش ارزش افزوده محصولات و کمک به رشد و گسترش استخرهای گرم آبی و در نهایت کمک موثر در زمینه ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان این رشته از دیگر اهداف پروژه تولید بستنی ماهی است.

در این پروژه ابتدا کنسانتره پروتئین ماهی "فیتوفاگ" در 3 مرحله استخراج با فرآیند حرارتی و با کمک حلال ایزوپروپانولاز ضایعات ماهی تهیه شد که در نتیجه محصولی با درصد پروتئین 81 درصد و چربی 39 درصد ایجاد شد که به واسطه میزان پایین چربی کمترین بوی ماهی را ایجاد می کند.

نکته اقتصادی استفاده بهینه از ضایعات ماهی در این طرح است و سپس در فرمولاسیون بستنی اقدام به جایگزینی کنسانتره به شیر می شود. تحقیق به عمل آمده نشان داد که تا افزایش سقف 50 درصد کنسانتره ذائقه پسندی وجود دارد .

از این فرآورده می توان در انواع سوپ ها و شیرینی جات و بیسکویت و کراکر و نوشابه ها و فرآورده های گوشتی نظیر سوسیس و کالباس و بسیاری از مواد غذایی دیگر استفاده نمود کرد.

تولید بستنی از ماهی و میگو و خرچنگ در کشور ژاپن انجام شده است و به تولید رسیده و در بازار عرضه گشته است و این کار در کشور ما برای اولین بار صورت پذیرفته است .
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha