محققین موسسه تحقیقات شیلات در مرکز تحقیقات آبزی پروری جنوب کشور "اهواز" به بیوتکنیک تکثیر و پرورش آبزی دیگر با نام ماهی حلوا سفید دست یافتند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، این موفقیت برای نخستین بار در کشور بدست آمده است که دورنمای بسیار خوب و موفقی در صنعت آبزی پروری خواهد داشت. ماهی حلوای سفید دارای پراکنش وسیعی در مناطق مختلف جهان از دریای شرق چین در آسیای جنوب شرقی و اقیانوس هند تا خلیج فارس است.

ماهی حلوا سفید با نام محلی زبیدی در منطقه آبهای خلیج فارس زندگی و بیشترین پراکنش آن در آبهای شمالی خلیج فارس ( خورموسی ) و منطقه جزیره قشم وجود دارد که در سالهای اخیر به علت بهره برداری بیش از حد، ذخایر این گونه آبزی در آبهای طبیعی کاهش چشم گیری داشت و این مسئله موجب شد که موسسه تحقیقات شیلات ایران برای جلوگیری از کاهش این گونه ماهی برنامه خاصی را دنبال کند.

امکان صید مولدین در آبهای خوزستان (خورموسی) و سایر خورهای منطقه، نگهداری آنها و همچنین بررسی تکثیر مصنوعی این ماهی مد نظر قرار گرفت و در فروردین ماه سال 1386 بعد از آماده سازی کارگاه ایستگاه تحقیقاتی ماهیان آب شور بندر امام خمینی (ره) از نظر نگهداری و امکان تکثیر مصنوعی ماهی حلوا سفید گشتهای مقدماتی جهت شناسایی مناطق صید در آبهای استان خوزستان انجام شد که با توجه به گشت های شناسایی ، در دو منطقه خور موسی و خوریات بندر امام در زمان ممنوعیت صید، تهیه مولدین آغاز شد.

پس از انتقال مولدین مناسب صید شده توسط قایق تندرو به کارگاه بندر امام چگونگی تکثیر و پرورش مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت بیوتکنیک بدست آمده با موفقیت اجرا شد.

تخمهای لقاح یافته کروی ، شفاف و شناور و با قطر حدود 1/1 میلیمتر بوده و زمان تفریخ در دمای بین 28 تا 29 درجه سانتی گراد 15 ساعت است و لاروهای تولید شده در شرایط ایستگاه تا سن 30 روزگی نگهداری شدند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha