سلامت نیوز :  دبیر اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی با اشاره به این که مطابق آخرین آمار رسمی اعلام شده از سوی گمرک، میزان صادرات تجهیزات پزشکی از هشت میلیون دلار گذشته است، عنوان کرد: این در حالی است که در بسیاری از این اقلام تا 10 سال پیش وارد کننده صرف بودیم. یک مسئول در وزارت بهداشت نیز گفت : تجهیزات پزشکی تولید ایران نظیر مانیتورینگ قلب و تخت های ICU به 34 کشور صادر می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ مهندس رضا کمپانی از برگزاری شانزدهمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات پزشکی ایران هلث از 28 تا 31 اردیبهشت ماه سال 92 خبر داد و گفت: در مجموع صادرات تجهیزات پزشکی از رشد خوبی برخوردار بوده است اما اگر قوانین و مقررات تسهیل و محدودیت های گمرکی رفع شوند، می توان به آینده امیدوار بود و با گام های استوارتری پیش رفت. وی ادامه داد: در حال حاضر به علت عدم آشنایی و اشراف کامل گمرک در حیطه تجهیزات پزشکی، این روند کند شده است و صادرات به پروسه زمانبر و طولانی تری تبدیل شده است، اما نمی توان گفت با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی اخیر، آمار صادرات کاهش یافته است.

توسعه صادرات تجهیزات پزشکی در دستور کار

دبیر اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی افزود: تجهیزات داخلی توسط بیمارستانهای کشور نیز خریداری شده و مورد مصرف قرار می گیرد. البته پتانسیل خطوط تولید ما بسیار بالاتر از میزان اعلام شده صادرات است و می توانیم با حمایت های گسترده به بازارهای بیشتری دست یابیم.

صادرات تجهیزات پزشکی تولید ایران به 34 کشور

وی با اشاره به اینکه 34 کشور خارجی از جمله روسیه، آمریکای لاتین و برخی کشورهای اروپایی متقاضی دریافت اقلام پزشکی ایرانی هستند، اظهار کرد: حدود 25 شرکت عضو اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی هستند که از این میان 12-13 شرکت آمار صادرات خوبی دارند و اقلامی چون دستگاههای مانیتورینگ قلب، انکیباتور و تخت های اتاق عمل را به کشورهای دیگر ارسال می کنند.مهندس شاه مرادی، مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت نیز در این باره به خراسان گفت: ۳هزار و ۲۰۰ قلم تجهیزات پزشکی از جمله لوازم مصرفی بیمارستان ها نظیر ست تزریق سرم، دستگاه های پیشرفته بیمارستانی نظیر مانیتورینگ علایم حیاتی، تخت های MRI،ICU، CCU ،دستگاه های رادیولوژی و ... در فهرست تجهیزات پزشکی ثبت شده است که از این تعداد بیش از ۴۵۰قلم در داخل کشور تولید می شود. وی افزود: از ۴۵۰ قلم کالای تولید داخل، بخشی برای مصرف داخلی است و بخشی از آن که مازاد بر نیاز است به بیش از ۳۴ کشور جهان صادر می شود که شامل دستگاه های مانیتورینگ علایم حیاتی، انواع تخت ها، انکیباتورها، لوازم آزمایشگاهی، دستگاه های رادیولوژی و لوازم دندانپزشکی است.

رشد حدود ۲برابری صادرات نسبت به سال قبل

بنا به گفته این مسئول صادرات این تجهیزات پزشکی علاوه بر صرفه جویی ارزی، از خارج شدن میلیون ها دلار از کشور جلوگیری می کند. شاه مرادی همچنین گفت: برخی محصولات پزشکی نیز به سفارش شرکت های خارجی با برند خارجی در کشور تولید و صادر می شود که دستگاه های مانیتورینگ علایم حیاتی از آن جمله است. مدیرکل تجهیزات پزشکی درباره میزان صادرات تجهیزات پزشکی گفت: با وجود تحریم ها، صادرات تجهیزات پزشکی خوشبختانه رشد داشته است و سالیانه ۱۰ تا ۱۲ میلیون دلار تجهیزات پزشکی صادر می‌شود.وی افزود: امسال نیز تاکنون بیش از ۸میلیون دلار صادرات تجهیزات پزشکی داشته ایم که با برنامه صادرات تجهیزات پزشکی به عراق که پیش رو داریم، این رقم به ۲برابر یعنی ۱۶میلیون دلار افزایش می یابد. وی همچنین گفت: میزان صادرات تجهیزات پزشکی در سال جاری نسبت به سال قبل از رشد حدود ۲برابری برخوردار بوده است. وی همچنین افزود: ایران در زمینه کیفیت تولیدات داخلی در زمینه تجهیزات پزشکی رتبه اول منطقه را داراست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha