آقای دكتر حسین ملك‌افضلی استاد دانشكده بهداشت دانشگاه تهران و رئیس پ‍ژوهشكده سلامت خانواده از پیشكسوتان بهداشت و سلامت كشور ضمن تاکید بر :«اهمیت ورزش بعنوان یك ركن اصلی در سلامت جسم و روان و شادابی و همچنین نقش آن در پیشگیری از بیماریهایی که اکثر جوامع دنیا را درگیر کرده است » تصریح کرد:«مردم و خانواده ها حق دارند و باید خطرات احتمالی برنامه های تناسب اندام و بدن سازی را که مورد توجه جوانان است بدانند تا جوانانشان را در مقابل خطرات احتمالی حفظ کنند. »

ورزش سالم را فرهنگ سازی کنیم/ جوانان را از خطرات برنامه های تناسب اندام غیر مجازباخبر کنیم
سلامت نیوز :آقای دكتر حسین ملك‌افضلی استاد دانشكده بهداشت دانشگاه تهران و رئیس پ‍ژوهشكده سلامت خانواده از پیشكسوتان بهداشت و سلامت كشور هستند و در طول حیات پربارشان خدمات ارزنده ای در زمینه سلامت جامعه و استقرار نظام خدمات بهداشتی در كشور داشته‌اند.
به گزارش سلامت نیوز به بهانه برگزاری اولین جشنواره ملی و همایش علمی تناسب اندام بدن‌سازی از تهدید تا سلامت  و بعنوان عضو کمیته علمی این جشنواره با ایشان به گفتگو نشسته‌ایم.

آقای دكتر ، ممكن است بزرگترین مشكل در عرصه سلامت جوانان و ورزش را بیان كنید:
ترجیح میدهم  ابتدا در مورد اهمیت ورزش بعنوان یك ركن اصلی در سلامت جسم و روان و شادابی و همچنین نقش ان در پیشگیری از بیماریهایی که اکثر جوامع دنیا را درگیر کرده است بپردازم  .
می‌دانید كه كشور ما نیز مانند سایر كشورهای جهان با پدیده چاقی و اضافه وزن روبرو است. در حال حاضر بخش عمده بیماری‌های كشور بیماری‌های غیرواگیردار است كه مرتبط با نوع  شیوه زندگی ماست. اگر كم‌تحركی و تغذیه نامناسب را دو عامل مهم این شیوه نادرست بدانیم اهمیت ورزش، كاهش وزن و همچنین تغذیه صحیح  برای ارتقای سلامت روشن می‌شود.
در زمینه ورزش همگانی كه موضوع مورد نظر ماست تلاش‌های مثبتی در كشور صورت گرفته است ولی چالش‌های بزرگی در زمینه تمایل به كاهش سریع وزن، داشتن اندامی عضلانی و به قول جوانان امروز تراشیده  را پیش رو داریم که باید از دید روانشناسی مورد ارزیابی قرار گیرد.

ممكن است در مورد این چالش عمده بیشتر توضیح دهید:
ما وقتی صحبت از ورزش همگانی می‌كنیم هدف این ورزش سوزاندن چربی اضافی بدن، كاهش صحیح وزن، شادابی و كاهش ریسك ابتلا به بیماری‌هایی نظیر دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی است.ولی اگر مرز بین ورزش همگانی، ورزش حرفه‌ای، ورزش پرورشی و قهرمانی مشخص نباشد و باشگاه‌ها و مراكز بدن‌سازی موجود بخواهند در تمام این حیطه‌ها كار كنند چون تخصص مورد نیاز را ندارند جوانان مردم را دچار مشكل می‌كنند.

باید اهداف ورزش را در حیطه‌هایی كه ذكر كردم شفاف كنیم. فردی كه برای كاهش وزن و داشتن تناسب به یك باشگاه مراجعه می‌كند باید توسط مربی مورد ارزیابی اولیه قرار گیرد و با توجه به شرایط جسمی برنامه مخصوص برای وی در نظر گرفته شود ولی آنچه كه اطلاعات این چندماه كه به خاطر ان  كلید اجرای یك جشنواره ملی زده شده نشان می‌دهد، این است كه در اکثر این باشگاه‌ها با  روش‌های تغذیه نامناسب، استفاده از مكمل های نابجا و غیرمجاز و یا استفاده نادرست از مكمل های دارای مجوز رسمی، استفاده از مواد تزریقی سلامت مراجعین را که اغلب جوان نیز هستند به خطر می اندازند.

متاسفانه در چند ماهی که اطلاع رسانی برای جشنواره شروع شده  عوارض زیاد و نگران کننده ای  از ایست ناگهانی قلب تا مشكلات كبدی و كلیوی كه منجر به دیالیز  و پیوند کلیه میشود گزارش شده است . حتی در عرصه ورزش های همگانی که انتظار میرود خطر کمتری داشته باشد معضلات مفصلی، استخوانی بدلیل  استفاده از  روش‌های نامناسب گزارش شده است مشکلاتی که  می‌تواند ناتوانی‌های طولانی مدت به همراه داشته باشد.

آقای دكتر ما در چندماه گذشته در سایت جشنواره مطالب بسیار تكان‌دهنده‌ای از زبان متخصصین مختلف در زمینه عوارض نامطلوب شنیده‌ایم. آیا هدف این جشنواره و همایش علمی تنها اطلاع‌رسانی است یا اقدام دیگری نیز مدنظر می‌باشد؟
مدیریت جشنواره سرکار خانم دکتر شیخ الاسلام که زنگ این اطلاع رسانی و جشنواره را بصدا در اوردند به این باورند که مردم و خانواده ها حق دارند و باید خطرات احتمالی برنامه های تناسب اندام و بدن سازی را که مورد توجه جوانان است بدانند تا جوانانشان را در مقابل خطرات احتمالی حفظ کنند. 
 اعضای محترم  كمیته علمی همایش در این زمینه بحث‌های طولانی داشته‌اند با توجه به اینكه اطلاع‌رسانی پدیده‌ای موقتی نیست و باید در طول زمان ادامه داشته باشد تصمیم گرفته شد كه دبیرخانه این جشنواره دائمی باشد. خوشبختانه فدراسیون ورزش‌های همگانی، فدراسیون پزشكی ورزشی، كمیته پزشكی ورزشی المپیك و پاراالمپیك و وزارت ورزش و جوانان از این پیشنهاداستقبال کردند و این جای خوشوقتی است كه این جشنواره توانسته است متولیان ورزش كشور و بخش سلامت را دور یك میز و برای ایجاد همفكری جمع كند.

به نظر جناب‌عالی كدام ارگان باید نقش كلیدی خود را در این انسجام فكری پررنگ تر ببیند و برگزاركنندگان را برای انجام اقدامات بعدی حمایت كند؟
می دانید كه ما در كشورمان فدراسیون های ورزشی زیادی داریم. شاید حدود 50 فدراسیون تخصصی در زمینه انواع ورزش ها وجود داشته باشد. ولی وزارت ورزش و جوانان است كه می تواند با شناخت دقیق مشكلات و با تدوین برنامه های كوتاه مدت  و بلند مدت ،قدم در راهی بگذارد كه درعرصه ورزش، ضمن ایجاد علاقمندی در مردم امكان آسیب را در این حیطه به حداقل برساند.
 خوشبختانه وزارت ورزش و جوانان با داشتن مدیرانی دلسوز و مشتاق به درك و حل مشكل، اقدامات موثری را تاكنون انجام داده اند و امید می‌رود در سال جاری نیز با حمایت از سلامت نگر كردن محتوای برنامه های آموزشی مربیان كشوری در همه سطوح و ایجاد باشگاه های دوستدار سلامت ایفای نقش کنند.
فدراسیون ورزش های همگانی  نیز باید نقش فعالی در این جشنواره ایفا کند، چون نقش این فدراسیون برای ایجادشوق همگانی برای ورزش   و کاهش بار بیماریها بارز است. هر چه تلاش این فدراسیون برای نهادینه کردن ورزش همگانی بیشتر شود جامعه ای سالم تر و شاداب تر خواهیم داشت. کاهش بار بیماریها ی غیر واگیر در حقیقت حفظ سرمایه کشور است. سرمایه هایی که توسط دولت و مردم در بیمارستانها  از دو نگاه از دست میرود. اول و مهمتر انسانی که سلامت خود یعنی بزرگترین سرمایه خود را از دست میدهد و دوم پرداخت هزینه های سنگین درمانی که گاهی خانواده را بسوی فقر میکشاند فدراسیون اقدامات بسیار مهمی انجام داده است و مدیران سخت کوش ان برگزاری این جشنواره  را بعنوان یک فرصت می بینند و مدیر جشنواره را با حمایت های خود دلگرم کرده اند.

آقای دکتر حالا ممکن است سوال اول ما  که در زمینه مشکلات بود را ارزیابی کنید  و راه حل هایی که بنظرتان میرسد  را بیان کنید :
متاسفانه مواذمختلفی که بعضا اعتیادآور نیز هستند در بعضی از این مکانها برای کاهش وزن سریع توصیه میشود گاهی مربیان ورزشی هم نقشی ندارند  و مراجعین از هم یاد میگیرند و بهم توصیه میکنند و خود را دچار مشکل میکنند . مکمل های قاچاق خطر عمده ای هستند که شاید نیاز باشد مقامات بالاتری در کشور در جریان قرار گیرند.

ما باید فرهنگ ورزش سالم را  جا بیندازیم. دبیر خانه جشنواره در نظر دارد با حمایت وزارت ورزش و سایر فدراسیونها   محتواهای اموزشی مربیان را سلامت نگر کند و دوره های باز اموزی در طول سال برگزار کند . همین جا لازم میدانم که از مدیریت محترم برج میلاد تهران که در این فرهنگ سازی عظیم مدیران جشنواره را کمک کردند و قول داده اند در طول سال اتی نیز به همکاریهایشان ادامه دهند تشکر کنم.
مطمئن هستم این تلاش برای جا انداختن   باهم کار کردن و در کنار هم فکر کردن میتواند  بعنوان یک الگو در همه عرصه های سلامت کشور بیشترین ثمر را بدهد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha