گروهی از دانشمندان آمریکایی موفق به ساخت نانو ذراتی شدند که توانایی ردیابی حضور آب اکسیژنه را دارند و می توانند به عنوان وسیله ای برای تشخیص بیماری ها مورد استفاده قرار گیرند.

تشخیص به موقع بیماری با آب اکسیژنه امکانپذیر شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دانشمندان پلی تکنیک جورجیا و دانشگاه اموری موفق به ساخت نانو ذراتی شده اند که درصورت وجود پراکسید هیدروژن (آب اکسیژنه) فوتون های قابل رویت با یک اسکنر خارجی را گسیل می کنند.

آب اکسیژنه پیش از هر چیز به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده شناخته می شود اما از مدت ها قبل پزشکان می دانند که پراکسید اکسیژن می تواند به شاخصی برای نشان دادن بخش هایی که به وظایف خود عمل نمی کنند، تبدیل شود.

درحقیقت سلولها این ماده را در مراحل اولیه بسیاری از بیماری ها و پیش از آنکه علائم دیگر بیماری را درخود نشان دهند تولید می کنند. تاکنون نقش این ترکیب در سطوح بیماری ها درنظر گرفته نشده بود.

اما به تازگی دانشمندان آمریکایی موفق به ساخت نانو ذراتی شده اند که توانایی ردیابی آب اکسیژنه را در سلولها دارند.

این نانو ذرات کاملا غیر سمی بوده و می توانند در آینده به عنوان وسیله ای برای تشخیص برخی از بیماری ها از قبیل حالت التهابی مزمن، شریان های سرطانی و بیماری آلزایمر در مراحل اولیه مورد استفاده قرار گیرد.

این دانشمندان که نتایج تحقیقات خود را در شماره اول اکتبر مجله "نیچر مواد" منتشر می کنند، اظهار داشتند:" این نانو ذرات به طرز شگفت انگیزی حساس هستند و می توانند میزان تجمع نانوملارهای این ماده را نشان دهند."

این نانو ذرات از یک غشای پلیمری ساخته شده اند و درتماس با پراکسید اکسیژن از خود تشعشات نورانی گسیل می کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha