سلامت نیوز : عضو هیات مدیره انجمن پزشکان کودکان ایران ضمن تاکید بر لزوم توجه به تظاهرات گوارشی آلرژی در کودکان عنوان کرد:‌ آلرژی می‌تواند ریفلاکس را نیز تشدید کند. گاهی اوقات آلرژن‌ها اجازه نمی‌دهند کودک با داروهای مربوط به ریفلاکس درمان شود به همین خاطر وی را به علت مقاومت به درمان طبی، جراحی می‌کنند که باز هم بهبود نمی‌یابد، در اینجا علت این عارضه، آلرژی است و باید درمان شود.

دکتر فرید ایمان‌زاده در گفت‌وگو با (ایسنا)، ادامه داد: آلرژی می‌تواند دردسرهای بزرگی برای بیمار ایجاد کند. علاوه بر تظاهرات پوستی و تنفسی، تظاهرات گوارشی آلررژی نیز حائز اهمیت هستند.

این فوق تخصص گوارش و کبد کودکان با بیان اینکه آلرژی در دستگاه گوارش می‌تواند چهار علامت عمده داشته باشد که استفراغ، اسهال، یبوست و درد شکمی از این جمله هستند، گفت: شیرخواران و نوزادانی که دل دردهای شدید دارند،‌ مبتلا به کولیک بوده و نیمه شب از شدت درد از خواب می‌پرند، آلرژی آزارشان می‌دهد و طبعا حذف آلرژ‌ن‌ها می‌تواند در بهبود حالشان موثر واقع شود.

وی افزود: برخی از این آلرژن‌ها ممکن است به دانه‌هایی در داخل روده آسیب بزنند که به آن‌ها «هیپرپلازی لنفاوی ندوله» گفته می‌شود. وقتی این عارضه درمان نشود فرد به زخم روده مبتلا و دچار کولیک وخیم می‌شود. کولیت وخیم بیمار را برای یک عمر گرفتار می‌کند و حتی اگر در سنین بالا درمان نشود به بدخیمی روده تبدیل خواهد شد. پس یکی از مشکلات ابتلا به آلرژی، تظاهرات گوارشی است که بایستی سریع به آن‌ها رسیدگی شود.

ایمان زاده با اشاره به اینکه آلرژی می‌تواند ریفلاکس را نیز تشدید کند، گفت: گاهی اوقات آلرژن‌ها اجازه نمی‌دهند کودک با داروهای مربوط به ریفلاکس درمان شود. به همین خاطر بیمار را به علت مقاومت به درمان طبی جراحی می‌کنند که باز هم بهبود نمی‌یابد، در اینجا علت این عارضه، آلرژی است و باید درمان شود.

عضو هیئت مدیره انجمن پزشکان کودکان ایران با بیان اینکه یبوست‌های مقاوم هم می‌تواند یکی از تظاهرات ابتلا به آلرژی باشد، تاکید کرد: البته نمی‌توان گفت همه یبوست‌های مقاوم، یبوست آلرژیک هستند، اما گاهی بیمار به دنبال درمان هم رفته و هیچ نتیجه‌ای نگرفته است. دردهای شکمی شدید هم بایستی درمان شوند. گاهی ممکن است آلرژی‌ها ادامه‌دار باشند و دائما احساس سنگینی روده و معده ایجاد و زندگی را مختل کنند که بایستی مورد ارزیابی دقیق قرار بگیرند.

وی افزود: وقتی بحث پیرامون آلرژی است، مردم اغلب به دنبال کهیر و واکنش‌های پوستی هستند، در حالی که اینگونه نیست. به عنوان مثال بسته شدن بینی، خس خس و سرفه جزو علامت‌های آلرژی تنفسی اند و مشاهده خون در مدفوع جزو علامت‌های آلرژی‌ گوارشی است.

این فوق تخصص گوارش و کبد کودکان با اشاره به اینکه متاسفانه امروز افزودنی‌های غذایی یکی از آلرژن‌های شایع کشور است، گفت: همین طور اضافه کردن بی رویه افزودنی‌ها به برخی غذاها آلرژی را تشدید می‌کند. مصرف تنقلات هم به علت افزودنی‌ها می‌توانند ایجاد دردسر کنند.

وی در پاسخ به اینکه آلرژی برای چه تعداد از کودکان ممکن است با تظاهرات گوارشی همراه شود، عنوان کرد: میزان آن مشخص نیست اما باید گفت آمار پایینی هم ندارد. شایع‌ترین آلرژن‌های غذایی ما در ایران پروتئین‌های شیر گاو است که در لبنیات و گوشت گاو وجود دارد. کودکانی که مشکوک به آلرژی هستند نباید از این مواد استفاده کنند.

وی با بیان اینکه اگر یکی از والدین آلرژی داشته باشد احتمال ابتلای کودک تا 30 درصد و اگر هر دو آلرژی داشته باشند احتمال ابتلای کودک به آلرژی تا 70 درصد افزایش می‌یابد، گفت: تخم مرغ، گندم و بادام نیز آلرژن‌های شایع در میان کودکان هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha