سلامت نیوز : یک فوق تخصص گوارش و کبد اظهار کرد: مصرف داروهای تسکین‌ دهنده درد از دلایل اصلی ایجاد زخم معده هستند.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه امروزه زخم معده نسبت به زخم اثنی‌عشر شیوع بیشتری دارد، گفت: زخم اثنی‌ عشر بیشتر در مردان بین 20 تا 40 ساله دیده می‌شود، اما میزان شیوع زخم معده در مردان و زنان برابر است و سن آن هم یک دهه دیرتر از اثنی‌عشر اتفاق می‌افتد.

وی مصرف داروهای مسکن مانند دیکلوفناک، پیروکسیکام و آسپرین را از عوامل ایجاد‌ کننده زخم‌های دستگاه گوارش برشمرد و گفت: متاسفانه زخم‌های ناشی از مسکن‌ها، درد ندارند و بیمار به دلیل استفراغ خونی یا مدفوع سیاه رنگ متوجه آنها می‌شود.

این متخصص گوارش و کبد تفاوت علائم ظاهری زخم معده و زخم اثنی‌عشر را اینگونه برشمرد: در زخم معده، بیمار بیشتر زمانی که غذا خورد، درد احساس می‌کند، در صورتی که در زخم اثنی‌عشر، بیمار در زمان خالی بودن معده متوجه درد می‌شود.

وی در ادامه ژنتیک را نیز از عوامل مهم در زخم اثنی‌عشر معرفی کرد و گفت: گروه خونی هم از عوامل‌ تاثیرگذار است، برای مثال این زخم در گروه‌های خونی o بیشتر دیده می‌شود.

ابراهیمی با یادآوری بهداشت و تاثیراتی که رعایت نکردن آن بر بدن می‌گذارد، اظهار کرد: شایع‌ترین نوع عفونت‌ها در جهان از باکتری‌هاست که باکتری هلیکوباکتریلیور از مهم‌ترین آنها به شمار می‌آید که منجر به ایجاد زخم‌هایی در دستگاه گوارشی نیز می‌شود. پس اگر فردی زخم معده یا اثنی‌عشر داشت، در اولین مرحله باید وجود این باکتری در دستگاه گوارشی او مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه کشیدن سیگار یا داشتن استرس و اضطراب به تنهایی ایجاد زخم نمی‌کنند، اظهار کرد: اگر کسی زخم داشته باشد، این عوامل باعث تشدید آن می‌شوند یا در روند بهبودی آن تاخیر می‌اندازند. همچنین در فصل پاییز به دلایل نامشخصی، زخم اثنی‌عشر عود می‌کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه در صورت پاره شدن زخم، ممکن است بیمار به جراحی نیاز داشته باشد، گفت: اگر زخم پاره شود، چرک و مواد غذایی وارد شکم می‌شود و بیمار نیاز به جراحی دارد، همچنین گاهی زخم باعث انسداد معده می‌شود، به همین دلیل بیمار تا چند ساعت بعد از خوردن غذا، حالت تهوع دارد.

وی ادامه داد: البته گاهی زخم کامل سوراخ نمی‌شود و فقط باکتری‌های آن به اندام مجاور نفوذ می‌کنند، مخصوصا پانکراس که ممکن است باعث التهاب آن یا پانکراتیت حاد شود.

ابراهیمی در پایان یادآور شد: تابحال اثبات نشده که بیمار باید غذای خاصی مصرف کند یا نکند، بلکه تنها باید مصرف غذایی را متوقف کند که باعث اذیت او می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha