مولکول پلی اتیلن گلیکول از سوی محققان علوم دارویی ایران ساخته شد که از این مولکول به عنوان یکی از موثرترین عناصر در داروهای نوترکیب از جمله داروی "پگیلیتد اینترفرون" برای درمان هپاتیت C نام برده می شود.

دکتر سید محسن نایب پور - معاون مرکز رشد واحدهای فناوری فرآورده های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با مهر با اعلام این خبر افزود: محققان ایرانی در زمان ساخت داروی پگیلیتد اینترفرون به موفقیت های دیگری نیز همزمان با ساخت این دارو دست یافته اند که شناخت و ساخت مولکول "پلی اتیلن گلیکول" نیز بخشی از این موفقیت است.

وی یادآور شد: مولکول "پلی اتیلن گلیکول" در انحصار آمریکا است و با ساخت این مولکول در ایران توانستیم انحصار آمریکا را دارا بودن این مولکول بشکنیم.

نایب پور در ادامه گفتگو با مهر با اشاره به نقش این مولکول با نام اختصاری PEG (پلی اتیلن گلیکول) در ترکیب داروی پگیلیتد اینترفرون خاطرنشان کرد: تولید داروی پگیلیتد اینترفرون ایران را به عنوان دومین تولید کننده داروی بیوتکنولوژی‌ هپاتیت C در جهان تبدیل می کند. اما در این میان برای ساخت داروی پگیلیتد اینترفرون یک اتصال میان داروی اینترفرون به پلی اتیلن انجام دادیم.

عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی علوم پزشکی تهران تأکید کرد: سنتر خاصی بر روی مولکول پلی اتیلن گلیکول انجام گرفت است و امیدواریم تا دو ماه آینده بتوانیم این مولکول را به عرصه دارویی کشور معرفی کنیم.

وی با اشاره به مشخصات این مولکول و تأثیر آن در ساخت داروی "پگیلیتد اینترفرون" گفت: در حال حاضر داروی "پگیلیتد اینترفرون" به دلیل وجود این مولکول از اثربخشی طولانی مدت تری نسبت به دیگر داروهای مورد مصرف بیماران مبتلا به هپاتیت C برخوردار است.

نایب پور به مهر گفت : اغلب داروهای پروتئینی نوترکیب برای اینکه بتوانند اثر طولانی تری داشته باشند باید از مولکول "پلی اتیلن گلیکول" استفاده کنند. در واقع اثر طولانی، اتصال با اینترفرون و عوارض کمتر برای بیمار مهمترین ویژگی های این مولکول است.

معاون مرکز رشد واحدهای فناوری فرآورده های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران یاد آور شد: مراحل سنتز این مولکول در مرکز رشد انجام گرفته است.

وی در خصوص زمان به بازار آمدن داروی "پگیلیتد اینترفرون" نیز خاطرنشان کرد: فعالیت تحقیقات بالینی این دارو نیز به پایان رسیده است و دارو کاملاً آماده است و محققان نیز منتظر تأیید نهایی وزارت بهداشت برای ورود این دارو به بازار هستند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha