سلامت نیوز : عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقد است: مهم‌ترین عامل در ایجاد سنگ کلیه، ژنتیکی بودن آن است.

دکتر محسن طاهری در گفت‌وگو با (ایسنا)، اظهار کرد: سنگ‌های دستگاه ادراری جزء بیماری‌های شایع هستند که در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد، اما بیشتر در سنین نوجوانی و میانسالی و در میان مردان دیده می‌شود.

وی ادامه داد: سنگ‌ها علاوه بر کلیه در مثانه و لوله بین کلیه و مثانه (هالب) دیده می‌شوند که در کلیه بسیار شایع‌تر است.طاهری، مهم‌ترین دلیل ایجاد سنگ کلیه را وراثت و ژنتیک دانست و گفت: فاکتورهای محیطی نیز تاثیرگذار هستند، مانند میزان مایعاتی که فرد مصرف می‌کند و یا غذاهای حاوی پروتئین و اگزالات.

وی در ادامه افزود: برخلاف تصور عموم، خوردن کلسیم دخالتی در تولید سنگ ندارد، اما چاقی، کم تحرکی، عفونت‌های مجاری ادرار و کار در محیط‌های گرم می‌تواند تاثیر داشته باشد. درواقع افرادی که در خانواده‌شان سابقه سنگ کلیه دارند، باید این فاکتورهای محیطی را رعایت کنند. همچنین مصرف مایعات که حجم ادرار را افزایش می‌دهد در پیشگیری از این بیماری موثر است.

این متخصص مجاری ادرار با بیان اینکه اگر سنگی در مجاری ادرار وجود داشته باشد، حتما باید دفع شود، عنوان کرد: بیشتر سنگ‌هایی که در کلیه و مثانه تشکیل می‌شوند، بدون درد هستند اما وجود سنگ در هالب بسیار دردناک است که در اکثر مواقع بیمار به پزشک مراجعه می‌کند.

وی ادامه داد: در درمان سنگ‌ها، مسئله اصلی اندازه سنگ است، سنگ‌هایی که کوچک هستند، معمولا خودشان دفع می‌شوند و به درمان خاصی نیاز ندارند، اما در صورتی که بزرگتر باشند، باید از روش‌های درمانی مانند سنگ‌شکن و آندوسکوپی استفاده شود در مواقعی که سنگ خیلی بزرگ باشد، بیمار تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: در 50 درصد مواقع بعد از دفع سنگ، امکان تشکیل دوباره آن وجود دارد چون زمینه‌ای که باعث تولید سنگ شده، از بین نرفته‌ است پس در صورت ابتلا به سنگ کلیه باید بررسی دقیقی برای پیدا کردن علت آن انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha