سلامت نیوز :  رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: علت اصلی پوسیدگی‌های دندان استفاده نامناسب از مواد قندی و کربوهیدرات‌هاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمد حسین خوشنویسان ضمن بیان این مطلب افزود: پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه مهمترین بیماری‌های دهان و دندان است که مشکلات اصلی را ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: پوسیدگی دندان یک اپیدمی خاموش است که در بیشتر کشورهای جهان وجود دارد و ایران نیز از این امر مستثنی نیست.

رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت گفت: فعالیت‌های این اداره نیز مبنی بر جلوگیری و پیشگیری از بروز این بیماری است.

وی ادامه داد: اگر اقدامی در زمینه پیشگیری از پوسیدگی دندان نکنیم و افراد نسبت به این امر آگاه نباشند و خوب مراقبت نکنند هزینه درمان برای مردم و دولت به هیچ وجه قابل تامین نیست.

وی با تاکید بر پیشگیری بهتر از درمان است، بیان کرد: برای درمان پوسیدگی دندان، بودجه کل وزارت بهداشت نیز نمی تواند پاسخگو باشد.

دکتر خوشنویسان با بیان اینکه شعار "سالم نگه داشتن دندان سالم " در دستور کار این اداره است، اظهار داشت: دو گروه سنی زیر شش سال و 6 تا 12 سال گروه‌های هدف وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در راستای پیشگیری و جلوگیری از بروز بیماری پوسیدگی دندان هستند.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس مراقبت از دندان از زمان رویش دندان در دهان کودک شروع می شود و هر شش ماه یکبار مراقبت دهان و آموزش بهداشت توسط مراکز بهداشتی درمانی روستایی و شهری انجام می گیرد.

دکتر خوشنویسان گفت: بعد از سن 3 سالگی مراقبت از دندان به صورت سالیانه انجام می شود و این امر تا سنین بالای 20 نیز بر اساس گروه‌های هدفی که ادارات سلامت دهان و دندان در دانشگاه‌های علوم پزشکی بر عهده دارند می تواند، ادامه یابد.

وی بیان کرد: امیدواریم با ارائه آموزش‌های بهداشت و خدمات پیشگیری از سوی این اداره تا سال 1404، گروه سنی 12 ساله را بدون پوسیدگی دندان داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha