سلامت نیوز : فوق تخصص خون و آنکولوژی بیمارستان توحید سنندج، بهترین و مهمترین روش پیشگیری از سرطان را درست زندگی کردن برشمرد.

بایزید قادری در گفت‌وگو با(ایسنا) ، اظهار داشت: داشتن تحرک بدنی مناسب، پرهیز از رژیم های پرچرب، استفاده از گوشت سفید به جای گوشت قرمز،عدم استعمال دخانیات، رژیم های غذایی پر فیبر و پر کلسیم از عواملی هستند که خطر ابتلا به بیماری مهلک سرطان را کاهش می دهد

رژیم غذایی نامناسب، غذاهای مانده و پرچرب، ترشیجات، مصرف زیاد نمک در غذا، چای داغ، سیگار، عفونت ها، چاقی و عوامل محیطی عوامل خطرساز سرطان را تشکیل می دهند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هیچ دارویی تا کنون برای پیشگیری از سرطان ساخته نشده است، انجام غربالگری را یکی از راههای پیشگیری از سرطان خواند و بر انجام آزمایش‌های تشخیصی در افراد بالای 50 سال به منظور پیشگیری از سرطان روده تاکید کرد.

به گفته وی، چاقی عامل 30 درصد از سرطانهای پستان در بانوان پس از یائسگی است و به خانم ها توصیه کرد برای پیشگیری از سرطان پستان از سن 40 سالگی به بعد هر شش ماه یکبار ماموگرافی انجام دهند.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی در ادامه ژنتیک و محیط را از دیگر علل ابتلا به سرطان اعلام کرد و گفت: سندرم های سرطان در برخی خانواده ها شایع است و علل ارثی دارد، همچنین عوامل محیطی نیز در ژن های سرطانی نقش عمده دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha