سلامت نیوز : رییس گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: افزایش سن بارداری از عوامل ایجاد زایمان زودرس است.

دکتر بهنار خانی در گفت‌وگو با (ایسنا) ، درباره دلایل ایجاد زایمان زودرس، اظهار کرد: دلایل بسیاری موجب ایجاد زایمان زودرس در مادران می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به عدم توانایی رحم در نگهداری جنین اشاره کرد.

وی با بیان اینکه افزایش سن بارداری نیز از دیگر عوامل ایجاد زایمان زودرس است، افزود: عدم افزایش وزن کافی در دوران بارداری و هم‌چنین انجام کارهای سخت به ویژه در شب، نیز از عوامل موثر در زایمان زودرس است.

رییس گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه چنانچه جنین در حالت کندگی زودرس جفت و یا جفت سر راهی قرار گیرد، پارگی زودرس کیسه آب اتفاق می‌افتد، ادامه داد: پاره شدن کیسه آب، انقباض‌های رحم مادر و به دنبال آن زایمان زودرس را ایجاد می‌کند.

خانی در خصوص عوامل بیرونی ایجاد زایمان زودرس در زنان باردار گفت: وضعیت نامناسب اقتصادی و اجتماعی نیز می‌تواند به میزان قابل توجهی در زایمان زودرس نقش داشته باشد.

وی با بیان اینکه زایمان زودرس در زنانی که سابقه زایمان زودرس داشته‌اند بیشتر مشاهده می‌شود، اضافه کرد: زایمان زودرس موجب افزایش مرگ و میر جنین می‌شود.

رییس گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه حتی اگر جنین زودرس پس از به دنیا آمدن از بین نرود، دچار برخی عوارض ناشی از زودرس بودن می‌شود، افزود: اختلالات بینایی، شنوایی، اختلالات مغزی مانند عقب افتادگی ذهنی و هم چنین توانایی کمتر این نوزادان در روند زندگی نسبت به نوزادان طبیعی از جمله این عوارض است.

خانی تصریح کرد: مادرانی که در دوره بارداری به اندازه کافی افزایش وزن ندارند و هم چنین زنانی که از وضعیت اقتصادی و اجتماعی پایین‌تری برخور دارند بیشتر در معرض زایمان زودرس قرار دارند.

وی گفت: نوزاد مادرانی که سیگار، مشروب و مواد مخدر استفاده می‌کنند، ممکن است کوچک‌تر از نوزاد سایر مادران باشد.

این متخصص زنان و زایمان به راه های پیشگیری از زایمان زودرس اشاره کرد و افزود: اصلاح تغذیه مادرانی که از لحاظ تغذیه مشکل دارند و هم چنین پرهیز از انجام کارهای سنگین، ایستاده و شبانه در دوران بارداری خطر زایمان زود رس را کاهش می‌هد.

خانی با بیان اینکه زنانی که ریسک بروز مجدد زایمان زودرس در آن‌ها مشاهده می‌شود باید مراقبت بیشتری از خود داشته باشند، اذعان کرد: مادرانی که چندقلو حامله هستند باید از ماه هفتم استراحت کنند تا احتمال زایمان زودرس در آن‌ها کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه مادرانی که در معرض زایمان زودرس قرار دارند، باید زیر نظر پزشک تحت درمان قرار گیرند، تصریح کرد: در مواردی که پیشگیری از زایمان زودرس امکان پذیر نباشد، تجویز برخی داروها به رسیدگی ریه‌های جنین کمک کرده و شانس زنده ماندن نوزاد را افزایش می‌دهد.

رییس گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: شایع‌ترین علت زایمان زودرس معمولا به دنبال پارگی کیسه آب مادر است.

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه وزن مادر در دوران قبل از بارداری و بارداری باید مناسب باشد، خاطرنشان کرد: برای مادرانی که چندقلو باردار هستند، وزن مناسب مادر در جلوگیری از زایمان زودرس مفید است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha