دانشمند ایرانی دانشگاه لیورپول انگلیس با همکاری سایر دانشمندان و با استفاده از مولکولی که مزه شیرینی را تشخیص می دهد، شیوه نوین و موثرتر درمانی برای بیماران دیابتی ارایه کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، پروفسور ثریا شیرازی و تیم محققان دانشگاه لیورپول هم اکنون در حال بررسی ابعاد گوناگون بیماری دیابت بوده و کشف کرده اند که این مولکول یا همان دریافت کننده مزه شیرین نه تنها در زبان بلکه در روده هم وجود دارند.

به نوشته روزنامه "دیلی پست" چاپ انگلیس این دانشمندان هم اکنون در تلاش هستند تا با استفاده از این مولکول همچون "سوویچ کم کننده نور" به کمک بیماران دیابتی بروند که در آستانه نابینایی قرار دارند.

پروفسور ثریا شیرازی از دانشکده دامپزشکی دانشگاه لیورپول، دانشمند ایرانی است که خبر از این کشف تاریخی داده است.

وی گفت: ما دریافتیم که دریافت کننده مزه شیرینی و پروتئین این مزه در سلول های روده نیز وجود دارند. این پروتئین های حسگر مزه شیرینی به بدن انسان و حیوان این اجازه را می دهند که به شناسایی و ردیابی گلوکوز در روده بپردازد.

 پروفسور شیرازی ادامه داد: ما کشف کرده ایم موش هایی که فاقد این پروتئین ها هستند قادر به تولید قند روده ای نبوده و بنابراین نمی توانند ظرفیت روده برای جذب قند رژیمی را تنظیم کنند.

این دانشمند ایرانی افزود: این مولکول اهمیت زیادی دارد چون تشخیص می دهند که چه مقدار قند از سوی بدن جذب شده است. اگر محققان بتوانند کشف کنند که چطور این مولکول را دستکاری کنند، در آن صورت می توانند میزان جذب قند از سوی بدن در روده را کنترل کنند.

به گفته وی، هرگاه که این مولکول شیرینی را تشخیص دهد، سیگنالهایی به مولکولی دیگر ارسال می شود که به دنبال آن سطوح قند خون جذب شده از سوی بدن تنظیم می شود. به عنوان مثال با استفاده از یک سوییچ تارکننده می توان سطح نور را در اتاق کنترل کرد و این دقیقا فرآیندی است که به دنبال انجام آن هستیم.

به گزارش مهر، پروفسور شیرازی در ادامه گفت: آن دسته از افرادی که از شیرین کننده های مصنوعی استفاده می کنند و فکر می کنند که در حال کاهش وزن هستند در اشتباه بزرگی به سر می برند.

وی افزود: ما در جریان تحقیقات شگفت انگیز خود کشف کردیم که این دریافت کننده قادر به ردیابی و شناسایی شیرین کننده های مصنوعی در غذاها و نوشیدنی هاست که به افزایش ظرفیت روده برای جذب قند رژیمی منجر می شود و این مسئله می تواند توضیحی بر آن باشد که چرا این شیرین کننده ها در کمک به افراد برای از دست دادن وزن ناموفق هستند.

به گزارش مهر، این تحقیقات نه تنها منجر به کمک به بیماران دیابتی و افراد چاق می شود، بلکه برای کمک به اسب های مسابقه در برخورداری از سطح بالایی از قند در جریان مسابقات نیز موثر است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha