سلامت نیوز : عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، بودجه حوزه سلامت در سال 92 را بودجه ای انقباضی دانست و گفت: سال آینده برای بیماران سال سخت تری نسبت به امسال خواهد بود.

دکتر عابد فتاحی در گفتگو با مهر به وضعیت بودجه سلامت در سال 92 اشاره کرد و افزود: امسال قبل از اینکه فصل بودجه فرا برسد، دو نشست با کمیسیون برنامه و بودجه مجلس داشتیم که در این نشست ها، مطالبات و نیازهای واقعی حوزه بهداشت و درمان کشور را بازگو کردیم.

وی با اشاره به سهم 10 درصدی حوزه سلامت از محل هدفمندی یارانه ها، اظهارداشت: این سهم برای امسال 600 میلیارد تومان برآورد شده بود که متاسانه هنوز این سهم به وزارت بهداشت پرداخت نشده است.

فتاحی با اشاره به گلایه های کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از ضعف مدیریت حوزه سلامت در نظارت بر بودجه ای که به آنها اختصاص داده می شود، افزود: دوستان برنامه و بودجه در نشست هایی که با آنها داشتیم، معتقد بودند بعد از تزریق بودجه به حوزه سلامت، آن طور که باید بر توزیع و هزینه کرد این بودجه نظارت نمی شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه به نتیجه جلسه این کمیسیون با کمیسیون برنامه و بودجه اشاره کرد و گفت: در این نشست ها گفته شد که بودجه سلامت در سال 92 فوق العاده انقباضی خواهد بود و از همین رو به ما هشدار دادند که از حالا به فکر باشید و بودجه را بر اساس واقعیتها ببندید.

وی با تاکید بر اینکه بودجه وزارت بهداشت در سال 92 به مراتب بدتر از بودجه سال 91 خواهد بود، تصریح کرد: دوستان وزارت بهداشت با بودجه ای که به آنها اختصاص داده خواهد شد، باید بتوانند علاوه بر پرداخت حقوق و مزایای پرسنل و کارمندان دانشگاههای علوم پزشکی، اعتباراتی نیز برای تامین هزینه های بیمارستانها و... اختصاص دهند که خیلی سخت خواهد بود.

فتاحی، اوضاع حوزه سلامت کشور در سال آینده را به شدت بحرانی پیش بینی کرد و افزود: دوستان کمیسیون برنامه و بودجه عنوان داشتند که در کلان کشور بودجه انقباضی خواهد بود اما این وضعیت برای حوزه سلامت شدیدتر است و باید از هم اکنون به فکر بود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان با عنوان این مطلب که بار تمام سختی ها و بدبختی های حوزه سلامت در سال آینده بر دوش بیماران خواهد بود، ادامه داد: در حال حاضر نیز که مردم به مراکز درمانی دولتی مراجعه می کنند، هزینه زیادی بابت خرید لوازم وتجهیزات مورد نیاز پرداخت می کنند که با توجه به وضعیت بودجه سلامت در سال آینده، پیش بینی می شود که عده ای برای رفتن به بیمارستانهای دولتی هم ناتوان شوند.

وی با اشاره به چشم انداز حوزه سلامت کشور در 1404 که می بایست سهم مردم از پرداخت هزینه های درمان به کمتر از 30 درصد برسد، گفت: متاسفانه به دلیل آشفتگی که در بیمه ها وجود دارد و شورای عالی بیمه سلامت ایرانیان نیز هنوز تشکیل نشده است، وضعیت هزینه های پرداختی از جیب مردم به شدت رو به افزایش است. به طوریکه می توان گفت هم اکنون 70 درصد هزینه های درمان از جیب مردم و کمتر از 30 درصد را بیمه ها پرداخت می کنند.

فتاحی با اعلام اینکه نرخ تورم در حوزه سلامت همواره 2 برابر نرخ تورم در کشور است، افزود: اگر نرخ تورم در کشور چیزی در حدود 28 درصد باشد، این نرخ در حوزه سلامت 50 درصد باشد که فقط توسط مردم پرداخت می شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان، وضعیت حوزه سلامت کشور در سال آینده را با توجه به بودجه انقباضی که برای آن پیش بینی می شود، به مراتب بحرانی دانست و گفت: متاسفانه باید قبول کرد که تمامی مشکلات فقط بر دوش بیماران خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha