از همان ابتدا نمایندگان کمیسیون بهداشت و پزشکان این طرح را نافرجام می دانستند چون از نظر آنهاشنابزده بود و بودجه ای برای آن پیش بینی نشده بود.

بی اعتمادی مردم به پزشکان عمومی عامل شکست برنامه پزشک خانواده
سلامت نیوز :  پزشک خانواده با وجود مخالفانی که داشت امسال اجرایی شد.از همان ابتدا نمایندگان کمیسیون بهداشت و پزشکان این طرح را نافرجام می دانستند چون از نظر آنهاشنابزده بود و بودجه ای برای آن پیش بینی نشده بود.سرانجام روز گذشته اعلام شد که در تهران این طرح فعلا متوقف می شود تا به صورت پایلوت در قزوین اجرا شود.در همین زمینه با دکتر شهریار خاقانی عضو انجمن پزشکان عمومی وزارت بهداشت و دبیر انجمن دانش آموختگان پزشکی عمومی ایران گفت وگویی را انجام داده ایم که می خوانید:

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین ؛ طرح پزشک خانواده در تهران فعلا متوقف شده و دلایل مختلفی برای آن اعلام میش ود از جمله این که فعلا به‌صورت پایلوت در استان قزوین اجرا شود و طبق نتایج به‌دست‌آمده در این استان، این برنامه در تهران اجرایی شود.شما به عنوان کسی که در این طرح ذینفع بودید دلیل این توقف را چه می دانید؟
این طرح مشکل کمبود منابع داشت و بسیاری از پزشکان هنوز پولی نگرفتند و برای همین داوطلبانه از طرح کنار کشیدند.

از سوی دیگر،این طرح در استان فارس اجرا شد که نتایج خوبی نداشت و برای همین هم طرح در استانهای بزرگ متوقف شد.این طرح متاسفانه با شتاب زیادی که در اجرا داشت،به سرنوشت پزشک روستایی دچارشد و به نتیجه نرسید.درحالیکه طرح بسیار خوبی بود و اگر ارزیابی خوبی از آن می شود بسیار نتیجه می داد،اما دولت به گونه ای طرح را اجرا کرد تاثیری بر شاخصهای سلامت نگذاشت و رویکرد علمی در مدیریت سیاستها نبود.برای همین طرح شکست خورد.از سوی دیگر در تدوین و اجرای این طرح وزارت بهداشت به تنهایی اقدام کرد و بخش خصوصی و انجمنهای پزشکی و علمی که در این طرح ذینفع بودند را دخیل نکردند،برای همین طرحی اجرا شد که ترجمه کشورهای دیگر است و بومی نشده است.

چرا طرح در استان فارس به نتیجه نرسید؟
چون فرهنگ سازی نشد و بستر اجرای آن وجود نداشت.سالهاست در رسانه ها بیان می شود که پزشکان عمومی تخصص کافی نداردند و درصد شکایت از آنها بالاست،در حالیکه در این طرح پزشکان عمومی در درجه اول هستند.برای همین مردم به پزشکان عمومی اعتماد نکردند و همچنان به پزشک متخصص مراجعه کردند.بنابراین باید بسترسازی کرد و این کار نیاز به یک کار فرهنگی 10 ساله دارد.

یعنی عدم اعتماد به پزشکان عمومی باعث شکست طرح در شهرهای بزرگ شد؟
وقتی مردم اعتمادی به پزشک عمومی ندارند چگونه برای درمان به آنها مراجعه کنند؟مردم حاضرند برای سرماخوردگی عادی به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنند نه یک پزشک عمومی.این به خاطر سالها تبلیغ نادرستی است که رسانه ها انجام دادند. ما از قبل پیش بینی می کردیم که بالاخره طرح یک زمانی متوقف شود.

انجمن هم بارها نسبت به این طرح اعتراض کرد؟
دقیقا برای همین نظرهای اصلاحی بود که وزارت بهداشت انتخابات قانونی تیرماه انجمن را نپذیرفت.

بنابراین از شما این طرح هم به سرنوشت پزشک روستایی دچار می شود؟
طرح خوبی است به شرطی که سیستم نظام ارجاع اصلاح شود.در کشورهایی که این طرح اجرا می شود، درآمد پزشکان بالا است و برای همین خصوصی کارکردن صرف ندارد .بنابراین بدون تعارف می گویم که باید جامعه پزشکی از لحاظ درآمدی تامین شود.در کل آینده طرح را خوب نمی بینم.باید عدالت برقرار باشد ونباید عجولانه عمل کرد.بنابراین طرح با این شیوه ادامه پیدا نمی کند .

همچنین باید تخصص گرایی جلوگیری شود و به پزشک عمومی اعتماد کنند.بارها عنوان شده که پزشکان عمومی دانش علمی ندارند در حالیکه تا به حال کار آماری نشده که سطح عملی پزشکان و متخصصان چقدر است.همان پزشک متخصص هم در همین سیستم آموزشی تحصیل کرده و این درست نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha