سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 66651
سلامت نیوز : هرجا سخن از جوانان می‌رود، یكی از مهم‌ترین موضوعاتی كه بحث درباره آن آغاز می‌شود ازدواج است. نگاهی به عملكرد نهادهای دولتی نیز نشان می‌دهد كه مسئولان این نهادها آنجا كه پای رسانه‌ها در میان بوده است، همواره اقدامات خود برای ترغیب جوانان به ازدواج را برشمرده‌اند. از بسته‌های پیشنهادی دولت برای ترغیب جوانان به ازدواج تا اعطای وام ازدواج به زوج‌های جوان، مسئولان دولتی اقداماتی از این قبیل را در فهرست عملكرد خود ثبت كرده‌اند. هرچند چنین اقداماتی همواره در كشور در حال اجراست اما به‌نظر می‌رسد ازدواج گریزی و بالا رفتن سن ازدواج، واقعیت‌هایی است كه باید توسط مسئولان پذیرفته شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازتهران امروز ؛ مشكلاتی كه به كلاف سردرگمی شبیه شده‌اند كه گویی بدون برنامه‌ریزی همه‌جانبه حل نخواهند شد.بدون شك طرح‌ها و برنامه‌هایی در بسیاری از ارگان‌های دولتی در حال اجراست اما كارشناسان نبود برنامه‌ای جامع در این زمینه را مهم‌ترین مشكل در حوزه ازدواج و حلقه مفقوده ترغیب جوانان به این امر آسمانی دانسته‌اند. در جدیدترین اظهارات دولتی‌ها، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان معتقد است كه «ازدواج امری دولتی نیست و دخالت دولت در امر ازدواج تنها مربوط به زیرساخت‌های کلان و زیرساخت‌های اقتصادی کشور می‌شود.»

این در حالی است كه كارشناسان معتقدند ازدواج گریزی و معضل بالا رفتن سن ازدواج در كشور علاوه‌بر آنكه معلول مشكلات اقتصادی است، امری فرهنگی بوده و این از وظایف دولت است كه در این زمینه فرهنگ‌سازی كند.

دولت مكلف است

معصومه آباد عضو شورای شهر تهران در این زمینه به تهران‌امروز می‌گوید:«اگر دولت در امر ازدواج متولی نیست، كدام نهاد متولی است؟» به گفته او «نگاهی به وظایف سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها نشان می‌دهد كه هیچ نهادی به‌طور رسمی در برابر روند ازدواج جوانان و زندگی مشترك زوجین متولی نیست. منكر اقدامات انجام شده نیستیم اما هنوز هم جوانان تن به ازدواج نمی‌دهند و این به آن معناست كه همه اقدامات انجام شده در سازمان‌ها و نهادها در این‌باره، ‌ناكارآمد بوده است.»

دكتر امیرحسین بانكی، روان‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان كه یكی از متخصصان در آسیب‌شناسی مشكلات روز جوانان است، در این باره به تهران امروز می‌گوید:«یكی از نقاط ضعف حوزه جوانان در كشور ما این است كه ازدواج متولی ندارد. این وظیفه دولت است كه در این امر دخالت كند. سیاست‌گذاران هم باید دراین حوزه اقداماتی را انجام دهند چرا كه در اصل دهم قانون اساسی خانواده واحد بنیادی جامعه اسلامی معین شده و این همه قوانین و مقررات و برنامه‌ریزیهای مربوط به آن از جمله تشكیل خانواده، نباید به تحكیم بنیان آن ضربه بزند.»

او ادامه می‌دهد:«كدام نهاد است كه رصد كند برنامه‌ریزی‌ها در جهت قانون اساسی انجام شده است؟»

او با اشاره به اسناد 13گانه سند توسعه و فرابخشی و ساماندهی امور جوانان كه مصوبه شورای عالی جوانان وقت بوده و پس از مصوب شدن، جنبه قانونی و لازم الاجرا بودن پیدا كرده است، می‌گوید:«سند ازدواج یكی از این اسناد است. دولت به موجب آن باید زمینه تسهیل ازدواج را برای جوانان فراهم آورد. این زمینه حوزه‌های فرهنگی را نیز دربرمی‌گیرد.»

شبکه فعالان ازدواج در 13 استان

اما علیرضا افشار، قائم‌مقام وزیر کشور مشارکت‌های مردمی را در حوزه ازدواج امری بسیار مهم تلقی کرده است. او در این‌باره گفت: «سمن‌ها بخشی از این موضوع هستند که باید برای حل مشکلات حوزه ازدواج ورود پیدا کنند تا بسیاری از مسائل مربوط به آن حل شود.» به گفته او«شبکه فعالین حوزه ازدواج با عنوان «شفا» در 12 و 13 استان راه‌اندازی شده و توقع بر این است که این شبکه در سراسر کشور شکل گیرد و به‌عنوان یک شبکه ارتباطی برای ازدواج راه‌اندازی شده و توقع بر این است که وزارت ورزش و جوانان این شبکه را در سراسر کشور ایجاد کند.»

وی با بیان اینکه مقدمات دوران تربیتی و آموزشی مهارت‌های زندگی به‌عنوان آموزش آداب و آیین زندگی متعالی باید فراهم شود، گفت: «در این زمینه عقب هستیم و بیشترین آسیب‌ را در حوزه آسیب‌های اجتماعی در موضوع آموزش مهارت‌های زندگی داریم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha