سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 66652
سلامت نیوز : فاطمه ورشویی، مدیر مرکز تخصصی رادیوتراپی انکولوژی رضا (ع) می‌گوید: «سرطان دستگاه گوارش و پستان در خراسان رضوی به صورت اپیدمی در آمده و بسیار شایع است.» به گفته او، سن شیوع سرطان هم به نظر می رسد که پایین آمده، در حالی که با یک غربالگری ساده و به موقع می توان از پیشرفت بیماری جلوگیری و آن را درمان کرد اما برای پوشش همه افراد در معرض خطر نیاز به همیاری دولت است. در حالی که خیّران انجمن حمایت از بیماران سرطانی در مشهد 50 درصد از هزینه خرید دستگاه شتاب‌دهنده را پرداخت کرده‌اند بعد از گذشت 9ماه هنوز چشم به راه پاسخ و حمایت وزارت بهداشت برای خرید این دستگاه هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ انجمن حمایت از بیماران سرطانی رضا(ع) در مشهد انجمنی است مردمی که برای درمان بیماران سرطانی در شرق کشور پیشگام بوده و امروز برای تجهیز دستگاه «شتاب‌دهنده شماره چهار» پس از 9 ماه انتظار هنوز پاسخی از وزارت بهداشت برای تامین ارز دریافت نکرده است. دستگاه شتاب‌دهنده خطی برای درمان تومورهای بدخیم و سرطان‌ها کاربرد دارد و ذرات پرشتاب فوتون و الکترون را برای نابودی سلول های سرطانی در ضخامت های مختلف تولید می کند. مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران سرطانی می گوید: مکان نصب دستگاه شتاب‌دهنده 6 ماه است که آماده شده و خیران که بازوان کمک‌رسان به متولیان سلامت کشور محسوب می شوند به‌دنبال پاسخ این سوال به مرکز مراجعه می‌کنند که دستگاه چه شد؟ پول خیران کجا هزینه شد؟

اصغر افراسیابی تاکید می‌کند: این تاخیر نه‌تنها به نفع سلامت این بیماران در دقیقه نود زندگی نیست بلکه زیانی مضاعف برای این مرکز از لحاظ افزایش قیمت‌ها به حساب می‌آید. افراسیابی می گوید: انجمن حمایت از بیماران سرطانی مشهد آسایشگاهی برای رفاه بیماران سرطانی غیربومی تاسیس و حدود ۲۵سال به صورت رایگان به بیماران نیازمند خدمت کرد اما به دلیل گسترش سرطان و افزایش هزینه‌های درمان و با توجه به پیشرفت تجهیزات پزشکی به ایجاد این مرکز مصمم شد. وی در توضیح بیشتر ادامه می دهد: انجمن حمایت از بیماران سرطانی از سال 1361 با تاسیس آسایشگاه بیماران سرطانی در خیابان چمران کار خود را شروع کرد و از آنجا بیماران را به بیمارستان امام رضا(ع) هدایت می‌کرد. وی گفت: تصمیم گرفتیم برای کمک بیشتر به این بیماران در بحث درمان وارد شویم و از سال 80 احداث بیمارستان آغاز شد و سال 86 به بهره‌برداری رسید.

مرکزی مجهز به تکنولوژی روز دنیا

وی بیان می کند: در حوزه درمان بیماران سرطانی نگرش «انجمن حمایت از بیماران سرطانی» به این است که از بهترین تکنولوژی‌های روز دنیا در درمان استفاده کند. وی تاکید می کند: بخش های تشخیصی این مرکز مجهز به سی تی اسکن اسپیرال مولتی اسلایس، ماموگرافی دیجیتال، فلورسکوپی دیجیتال، رادیولوژی، سونوگرافی کالرداپلر، آندوسکوپی، کولونوسکوپی، آزمایشگاه و کلینیک‌های تخصصی رادیو تراپی انکولوژی است. افراسیابی در معرفی بیشتر این مرکز که در شرق کشور حرف اول را می زند می‌گوید: پرتو درمانی، شیمی درمانی، داروخانه، کلینیک مشاوره روان‌شناسی و پزشکی‌عمومی از بخش های درمانی این مرکز است. وی می افزاید: از سراسر ایران به امید درمان به اینجا می‌آیند از جمله عده‌ای از هموطنان از شهرهای گنبد، اسفراین، کلاله، قائن و گرگان درمحل اسکان بیماران شهرستانی مستقر می شوند.

50 تخت آسایشگاه میزبان شهرستانی ها

افراسیابی توضیح می دهد: تمام تعرفه‌های این مرکز را خیرین موظف کرده‌اند که دولتی باشد تا رفاه حال بیماران رعایت شود و 50 تخت هم در آسایشگاه برای بیماران شهرستانی به مدت دو ماه اسکان ایجاد می‌کند. خیر انجمن حمایت از بیماران سرطانی ادامه می دهد: خوراک، پوشاک و اسکان در این آسایشگاه رایگان است و بیماران تنها دغدغه‌ای که دارند درمان است. مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران سرطانی بیان می کند: تمام تعرفه های درمان برابر با تعرفه‌های دولتی و مانند بیمارستان‌های قائم و امام رضا (ع) است.

یک قران از دولت نگرفته ایم

افراسیابی می افزاید: این مجموعه یک قران از سیستم دولتی تا به حال نگرفته است و مردم در کمک رسانی به این مرکز همیشه جلوتر از ما هستند.وی می گوید: دستگاه شتاب دهنده چهار که دستگاه پرتو درمانی پیشرفته ای است قیمتی معادل 3 میلیون و 300هزار یو رو دارد و تا کنون نیمی از هزینه خرید آن را خیرین پرداخته‌اند.افراسیابی تاکید می کند: 15 میلیارد تومان قیمت سه دستگاه موجود در این مرکز است که هنر ما نگهداری از این دستگاه‌ها بدون خواب و از کار افتادگی دستگاه بیشتر از 48 ساعت است. وی در توضیح درباره نگهداری این دستگاه‌ها می گوید: این اهمیت دارد که از دستگاه بیشترین استفاده می شود اما هزینه نگهداری قطعات این دستگاه‌ها هم کاری است که شاید سیستم دولتی از عهده‌اش بر نیاید ولی ما با تدابیری این کار می‌کنیم.

مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران سرطانی یادآور می‌شود: این مرکز بزرگ‌ترین مرکز پرتو درمانی در کشور است و خیران این مرکز علاقه‌مند به توسعه بیشتر هستند اما تنها توقع این خیران این است که امور اداری تسهیل شود. وی می گوید: اعضای خیر این مرکز سه هزار نفر هستند که از ماهی هزار تومان تا رقم های بیشتر به این مرکز کمک می کنند و پشتوانه بیماران سرطانی هستند. افراسیابی توضیح می دهد: در روز در این مرکز 350 نفر پذیرش داریم که در کلینیک و آزمایشگاه تحت درمان تشخیصی قرار می گیرند. به گفتة او 180 نفر روزانه در حوزه پرتو درمانی پذیرش می شوند و درمان‌شان سی روز طول می کشد.

به نظر می رسد با توجه به شیوع روز افزون بیماری سرطان خصوصا معده و پستان در خراسان رضوی ضرورت همکاری سازمانها و رسانه‌ها در بهره گیری از غربالگری و پیشگیری از سرطان وجود دارد.

این بیماری که سومین عامل مرگ‌و‌میر محسوب می‌شود هزینه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری را به خانواده‌ها و سیستم بهداشت و درمان کشور تحمیل می کند. مرکز تخصصی رادیو تراپی انکولوژی‌رضا (ع) که با حمایت سه هزار خیّر نیک‌اندیش اداره می شود آمادگی پذیرش زنان و مردان برای غربالگری و پیشگیری از ابتلا به این بیماری را دارد و با حمایت های وزارت بهداشت در صدور مجوزهای لازم هر روز بر خدمات درمانی خود خواهد افزود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha