سلامت نیوز : بسیاری از اوقات به سلامت جسمی سالمندان توجه نمی شود، چرا که فکر می کنیم بیماری و نداشتن سلامت کامل لازمه و نشانه پیری است و طبیعی است که سالمند از سلامتی کامل برخوردار نباشد. اما باید یادمان باشد که افت جسمی در سالمندی اجتناب ناپذیر نیست. ارزیابی ما و نگرش خود سالمند به وضعیت سلامتی، نقش مهمی در سلامتی واقعی سالمند دارد به این معنا که تقریبا دو و نیم برابر بیشتر احتمال دارد افرادی که سلامتی و بهداشت جسمی خود را ضعیف ارزیابی می کنند به بیماری دچار شوند. به عنوان مثال ممکن است متخصصان سطح پایین گلبول های قرمز خون را در سالمندان به عنوان کم خونی سالمند، طبیعی فرض کنند و درمان آن را رد کنند اما برخی مطالعات نشان می دهد با افزایش سن کاهش معناداری در تعداد گلبول های قرمز خون به وجود نمی‌آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ همچنین بعضی از افراد سالمند فکر می کنند درد و کارآیی نداشتن یکی از اعضای بدن در سالمندی اجتناب ناپذیر است و بنابر این دریافت توجه پزشکی را در مورد بیماری های گوناگون که قابل درمان است رد می کنند. شایع ترین مسائل بهداشتی در میان سالمندان عبارت است از آرتروز، تنش زیاد، ضعف شنیداری، نارسایی قلبی و به دنبال آن مشکلات استخوانی و ارتوپدی، سرطان و سکته مغزی و بالاخره دیابت. آیا این بیماری ها در سالمندی قابل پیشگیری و درمان است؟ تاثیر عادت های بهداشتی در دراز مدت بر کیفیت زندگی و طول عمر به اثبات رسیده است. بسیاری از مرگ‌های زودرس ممکن است ناشی از سبک زندگی غیر بهداشتی باشد. از میان سبک‌های زندگی یک شخص که تاثیر بالایی بر بهداشت و سلامت افراد دارد می توان از تغذیه مناسب، استعمال نکردن دخانیات و ورزش کردن نام برد. امروزه روشن شده است که استرس و کیفیت محیط نیز بر سلامتی افراد تاثیر می گذارد.

گاهی اوقات کمبودها در رژیم غذایی سالمندان نتیجه بی‌اعتنایی تغذیه ای نیست بلکه کاهش درآمد، فقدان تحرک، استرس، نوع نگرش و تنهایی می تواند در به دست آوردن آمادگی و مصرف غذا موثر باشد. هنوز هم به نظر می رسد ورزش کردن به عنوان دشمن سالخوردگی زودرس و حفظ سلامت سالمندان آثار قابل توجهی دارد. با افزایش سن نیروی ماهیچه و انعطاف پذیری آن و نظام قلبی، عروقی و تنفسی تغییر می یابد. ما فرض می کنیم که این ها نتیجه سالخوردگی طبیعی است اما این تغییرات را بیشتر می توان به میزان تحرک و فعالیت ورزشی نسبت داد. برای مثال تحرک نداشتن باعث جمع شدن ماهیچه‌ها و کوچک و ضعیف شدن آن‌ها می شود. یکی از فواید تقریبا روان شناختی تمرینات ورزشی این است که سطح اضطراب و افسردگی را کاهش می دهد. عزت نفس را بیشتر و احساس خواب آلودگی را کمتر می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha