یك متخصص كودكان گفت: شایع ترین علت اسهال و استفراغ كودكان در فصل گرما، بهداشت نامناسب محیط از جمله وجود مگس و آلودگی آب است.

دكتر منوچهر شیخ سلیم در گفت‌وگو با  ایسنا گفت: اسهال همان دفع مدفوع آبكی بیش از 5 بار در روز است كه بیشتر در دو گروه سنی شیرخواران زیر یك‌ سال و افراد مسن دیده می‌شود.

به گفته وی، نوع خطرناك اسهال زمانی است كه با علائمی مانند كاهش وزن بدن بیش از 10 درصد افت فشار خون، ضعیف بودن نبض، عدم دفع ادرار، كاهش شدید آب بدن و حجم خون، افزایش اوره خون و به هم خوردن تصفیه كلیوی همراه می‌باشد كه به دنبال آن بیمار دچار مرگ می‌شود.

این استاد دانشگاه تصریح كرد: اسهال و استفراغ كودكان تا چند سال قبل، اولین بیماری كشنده كودكان در كشور بود كه خوشبختانه با شروع آموزش مادران شیرده و تداوم شیردهی توسط مادران، تلفات شیرخوارن تا حد زیادی كاهش یافته اما با این حال هنوز هم این بیماری در رتبه دوم علل مرگ و میر كودكان قرار دارد.

به گفته دكتر شیخ سلیم، اسهال ضعیف را می‌توان در منزل به صورت سرپایی به وسیله محلول خوراكی (ORS) و دادن مایعات از جمله آب جوشیده خنك، چای كم رنگ، ‌دوغ،‌ سوپ و آب میوه رقیق كنترل كرد ولی اسهال شدید باید در بیمارستان كنترل شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی دانشگاه آزاد تبریز، درباره نحوه مصرف این محلول گفت: باید روزانه یك بسته ORS با چهار لیوان آب جوشیده خنك مخلوط و مصرف شود زیرا ORS می‌تواند الكترولیت‌های دفع شده از بدن مثل سدیم،‌ پتاسیم را جبران كرده و باعث جذب آب به داخل روده‌ها شود.

وی مسمومیت غذایی را از دیگر دلایل اسهال و استفراغ كودكان دانست و گفت: مصرف گوشت و تخم مرغ نپخته، شیر گاو نجوشیده، استفاده از شیر خشك به جای شیر مادر به علت نداشتن مواد ایمنی و هضم مشكل، باعث ابتلاء به اسهال و استفراغ می‌شوند.

این متخصص كودكان در پایان از شیر مادر به عنوان بهترین پیشگیری و عامل درمان اسهال كودكان یاد كرد و گفت: شیر مادر نباید قطع شود. همچنین از دادن غذای كمكی مانند آب، قندآب‌ در كمتر از 6 ماهگی به كودك خودداری شود. بهتر است هنگام دادن شیر مادر شستن دستها قبل از شیردهی رعایت شود، شستشوی كامل سبزیجات با مواد ضد عفونی كننده یا نمك و آموزش شستن دستها قبل از غذا به كودكان رعایت شود. چرا كه مهم‌ترین راه انتقال این بیماری از طریق دهان و دست‌های آلوده به مواد میكروبی صورت می‌گیرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha