سلامت نیوز :  امسال سال سختی برای بهداشت و درمان است.

مشکلات تحریم ایران سبب شد تا دارو در کشور کم و گران شود و بیماران با مشکلات فراوانی مواجه شوند.از سوی دیگر نمایندگان کمیسیون بهداشت ودرمان پیش بینی می کنند که سال آینده اوضاع بخش درمان در بودجه خوب نباشد.در همین زمینه با علی کائیدی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت و گویی را انجام داده ایم:

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین ؛ اعلام شده که بودجه سلامت در سال 92 فوق‌العاده انقباضی خواهد بود.در اینصورت بخش سلامت مشکل پیدا نخواهد کرد؟
هنوز که بودجه نیامده و در دولت است اما پیش بینی ما نشان می دهد که سال آینده برای بخش سلامت بسیار سخت است و مردم هم بیشترین مشکل را خواهند داشت.

شما برای حل این مشکل هم در مجلس برنامه ای دارید؟
مشکل سلامت ریشه ای ست و نمی توان یک شبه این مشکل را حل کرد.باید دولت در این زمینه به مباحث کارشناسی مجلس اعتماد کند.از همه مهمتر اینکه باید تمام بیمه ها تجمیع شوند تا عدالت در سلامت فراهم شود،در اینصورت همه مردم با یک نوع بیمه به مراکز درمانی مراجعه می کنند و فشار کمتری بر آنها می آید.اما به‌طور حتم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هیچ زمانی زیر بار بودجه انقباضی برای حوزه بهداشت و درمان نمی‌رود زیرا کاهش اعتبارات حوزه سلامت، به بخش بهداشت و درمان و سلامت آسیب می‌زند.

به نظر می رسد اگر دولت سهم سلامت را از هدفمندی یارانه ها پرداخت می کرد مشکلات بخش سلامت هم کمتر بود؟
صددرصد. این سهم برای امسال 600 میلیارد تومان برآورد شده بود که متاسفانه هنوز این سهم به وزارت بهداشت پرداخت نشده است.من بارها اعلام کردم که اگر دولت 4 تا 5 هزار تومان از یارانه نقدی افراد را به حوزه سلامت اختصاص دهد، 70 درصد مشکلات سلامت افراد جامعه حل می شود.
 
در این شرایط قیمت دارو و درمان گرانتر می شود؟
طبیعتا چنین اتفاقی می افتد. هم‌اکنون مشکلات حوزه سلامت خیلی افزایش یافته است، از این رو باید تلاش شود تا هزینه مردم در حوزه بهداشت و درمان کاهش پیدا کند.اختصاص 10درصد از منابع هدفمندی یارانه ها بخش سلامت، هزینه‌های مردم در این بخش به کمتر از 30درصد کاهش پیدا می‌کند و مشکلات بسیاری از داروهای وارداتی و بیماری‌های صعب‌العلاج کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha