سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۴
کد خبر: 66668
سلامت نیوز : بنابر اعلام مدیر کل دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت سالانه در کشور ۸۰ هزار مورد سقط جنین قانونی و غیرقانونی انجام می‌شود. از سوی دیگر هر سال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تولد در کشور رخ می‌دهد که ۱۷ درصد بارداری‌ها ناخواسته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛  اینکه این آمار‌ها تا چه اندازه مطابق با واقعیت است جای شک دارد. چرا که بسیاری از کار‌شناسان بر این باورند که این آمار‌ها مطابق با واقعیت نیست و تعداد سقط جنین غیر قانونی بیش از آمارهای ارائه شده است.

دکتر سید علی آذین، مدیر درمان مرکز ناباروری ابن سینا و متخصص پزشکی اجتماعی در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار سینانیوز گفت: «حتی در کشورهای پیشرفته‌ای که آمار و ارقام دقیقی دارند موضوع سقط موضوعی است که همیشه با پرده‌ای از ابهام در زمینه آمار‌ی مواجه است. در بسیاری از کشور‌ها مسائل قانونی، عرفی، اجتماعی و اعتقادات مذهبی روی این موضوع تاثیر می‌گذارد. بنابراین ما در کشور خود نیز نمی‌توانیم آمار درستی ارائه کنیم.»

وی به ارائه دلایل نبود اطمینان به آمار سقط جنین اشاره کرد و افزود: «بحث عمده این است که امکان تشخیص بارداری در حال حاضر نسبت به سال‌های قبل راحت‌تر است یعنی در حال حاضر با روش‌های جدید و راحت یک خانم می‌تواند در هفته اول متوجه شود که آیا باردار هست یا نه. همچنین باید گفت این موضوع رفتار مردم را نیز تغییر می‌دهد چرا که افراد در هفته‌های اول از موضوع اطلاع دارند بنابراین راهکارهایی که برای سقط به کار می‌برند نیز متفاوت است.»

مدیر درمان مرکز ناباروری ابن سینا ادامه داد: «در گذشته خانم‌ها به صورت غیر قانونی به مراکزی مراجعه می‌کردند که اعمال جراحی خاصی بر روی آن‌ها انجام ‌می‌شد که عوارض و مرگ و میر بسیاری در پی داشت ولی در تشخیص زودرس از روش دارویی استفاده می‌کنند و با مراجعه به منابعی که صلاحیت ندارند داروهایی را دریافت کرده و جنین را سقط می‌کنند.»

به گفته دکتر آذین، معمولا قسمتی از این آمار سقط‌ها وارد سیستم پزشکی می‌شوند که دچار عوارضی از جمله خونریزی‌های غیر قابل کنترل و گرفتاری‌هایی شده‌اند که مجبورند به بیمارستان‌ها مراجعه کنند.

مدیر درمان مرکز ناباروری ابن سینا با اشاره به اینکه به موازات سقط‌های غیر قانونی در کشور برای سقط‌های درمانی پیشرفت‌های بسیاری داشته‌ایم، گفت: «خوشبختانه مواردی را داریم که قانون اجازه می‌دهد ختم حاملگی به صورت قانونی و در مراکز دارای صلاحیت اتفاق بیفتد همچنین یک سری بیماری‌ها هستند که سلامت مادر و جنین را به خطر می‌اندازد که در این شرایط اجازه سقط داده می‌شود ولی متاسفانه اطلاع رسانی در خصوص اینکه ما قوانینی داریم که می‌تواند سقط درمانی داشته باشند به هیچ وجه رضایت‌بخش نیست و همین موضوع باعث می شود خیلی از افراد به روش‌های غیر قانونی و بعضا خطرناک روی بیاورند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha