سلامت نیوز : بابک دین‌پرست افزود: طبق آخرین برآورد‌ها از سوی سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت، در شش ماهه نخست امسال، مجموعاً 3940 مرکز درمان و کاهش آسیب در کشور وجود دارد که در حال خدمات‌رسانی به افراد وابسته به سوء‌ مصرف مواد هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی اظهار داشت: در شش ماهه نخست امسال، تعداد کل افراد تحت پوشش به معنی ماندگاری حداقل یکماه در درمان، 657 هزار 773 نفر بود که به مراکز درمان با داروهای ‏آگونیست، اقامتی کوتاه مدت (بستری) و اقامتی میان مدت مراجعه کرده و تحت پوشش خدمات درمانی این مراکز قرار گرفته‌اند.

معاون کاهش تقاضای ستاد ادامه داد: طی این مدت 594هزار و 718 نفر در 3197 مرکز درمان با داروهای آگونیست، 61هزارو 395 نفر در 403 مرکز اقامتی همچون TC و اقامتی میان‌مدت و 1660 نفر در 24 مرکز بستری، تحت پوشش خدمات درمانی این مراکز قرار گرفتند.

دین‌پرست گفت: بر اساس آمار سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت در شش ماهه اول امسال، علاوه بر 657هزار و 773 نفر تحت پوشش خدمات درمانی در 3624 مرکز درمانی، مجموعاً 316 مرکز سم‌زدایی سرپایی و گذری، تیم سیار و شلتر در سطح کشور مشغول فعالیت و خدمات‌رسانی هستند و طی این مدت نیز، 79 هزار و 798 نفر بار به 46 مرکز سم‌زدایی سرپایی و 109 هزار و 787 نفر بار به 270 مرکز گذری، تیم سیار و شلتر مراجعه کردند.

وی با بیان اینکه خدمات درمانی مراکز سم‌زدایی سرپایی، گذری، تیم سیار و شلتر برای معتادان پرخطر، تزریقی و بی‌خانمان است، افزود: توزیع وسایل تزریق مجزا و استریل همچون سرنگ برای تزریق سالم و آموزش رفتارهای سالم جنسی و پیشگیرانه از بیماری‌های عفونی مسری همچون هپاتیت و ایدز و ارائه خدمات درمان نگهدارنده با متادون از جمله فعالیت‌های این مراکز است که به طور حتم این گونه فعالیت‌ها، تأثیر بسزایی در کنترل شیوع HIV در مصرف‌کنندگان تزریقی دارد.

دین‌پرست یادآور شد: آمار فوق بدون احتساب تعداد مراجعان به مطبها که قابل ملاحظه نیز هست، محاسبه شده است.

توسعه خدمات مراکز درمانی اعتیاد در سطح کشور

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه، با تأکید بر توسعه خدمات مراکز درمانی اعتیاد در سطح کشور، گفت: تلاش در جهت تغییر الگوی مصرف مواد مخدر در کشور از مواد پر خطر (سنگین) به مواد کم‌خطر (سبک) و کاهش آسیب‌های ناشی از آن، از خط‌مشی‌ها و اولویت‌های نخست ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه درمان و بازتوانی معتادان است.

دین‌پرست افزود: استفاده از سرنگ آلوده در معتادان تزریقی و همچنین شیوع بیماری ایدز و دیگر مشکلات اجتماعی ناشی از اعتیاد، موجب شد تا ضرورت توجه به برنامه‌های درمان و کاهش آسیب بیش از پیش احساس شود.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر برنامه‌های کاهش آسیب‌های ناشی از سوء مصرف مواد در کشور رو به گسترش بوده است و ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در تلاش است تا در حوزه درمان، آسیبهای ناشی از اعتیاد را کاهش و حمایت‌های اجتماعی بهبودیافتگان را افزایش دهد.

دین‌پرست با بیان اینکه بخش مهمی از خدمات درمانی و کاهش آسیب نیز توسط سازمان‌ زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور به معتادان ارائه می‌شود، بر لزوم توجه جدی به مراقبتهای پس از خروج زندانیان بهبودیافته تاکید و خاطرنشان ساخت: برنامه جدید ستاد مبارزه با مواد مخدر، تقویت و توسعه خدمات درمانی برای زندانیان معتاد بعد از خروج از زندان است تا زمینه بروز آسیب‌های اجتماعی در جامعه کاهش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha