سلامت نیوز : یک فیزیوتراپ معتقد است، پوشیدن کفش پاشنه بلند و چاقی اطراف شکم، موجب افزایش قوس کمر می‌شود.

مرتضی عزیزیان در گفت وگو با (ایسنا) ، گفت: قوس کمر امری طیبیعی است و همه افراد در چهار نقطه از گردن تا لگن خود، دارای قوس کمر هستند.

وی ادامه داد: تحدب قوس در ناحیه گردنی به سمت جلو، ناحیه پشتی به سمت عقب، ناحیه کمر به سمت جلو و در ناحیه لگن و دنبالچه به سمت عقب است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در برخی افراد قوس کمر افزایش یافته می‌شود، ادامه داد: برای تشخیص میزان تحدب کمر بهترین روش معاینه که هر فرد می‌تواند شخصا انجام دهد این است که کنار دیوار قرار گیرد و ضمن چسبیدن به دیوار کف دست خود را به حالت کمی خمیده و قاشقی از فاصله بین کمر تا دیوار عبور دهد. اگر دست در فاصله کمر و دیوار گیر کرد میزان قوس کمر طبیعی است، اما اگر دست به راحتی عبور کرد شخص دارای قوس کمر افزایش یافته است.

به گفته این فیزیوتراپ، ممکن است افرادی دارای قوس کمر باشند و در ابتدا دردی احساس نکنند، اما در 99 درصد موارد به دلیل اثرات نیروی جاذبه روی مهره های کمر، بعد از چند سال فرد دچار کمر درد خواهد شد.

وی گفت: استفاده از کفش پاشنه بلند خصوصا پاشنه‌های بیشتر از 2.5 سانتی متر از جمله مهمترین علل قوس کمر افزایش یافته است، زیرا بدن برای حفظ تعادل طبیعی و جبران فشار مجبور است از ناحیه کمر به جلو خم شود و علاوه بر درد کمر فرد دچار گردن درد و یا حتی سردرد هم خواهد شد.

عزیزیان شل شدن عضلات جلوی شکم و تجمع چربی در ناحیه قدامی شکم در افراد چاق را از جمله دیگر عوامل بروز قوس کمر یاد کرد و افزود: این امر خصوصا در زنان باردار که تحرک کافی ندارند و ورزش نمی‌کنند بیشتر مشاهده می‌شود.

این فیزیوتراپ تصریح کرد: گاهی برخی بیماری‌های مادرزادی از جمله نرمی استخوان، ساخته نشدن نیمی از مهره کمر، بیماریهای عضلانی و غیره نیز ممکن است موجب بروز قوس کمر افزایش یافته شوند.

وی با تاکید بر اینکه این افراد ممکن است حتی تا سن 30 سالگی هم درد و مشکلی نداشته باشند، ادامه داد: برخی عوامل محیطی هم ممکن است زمینه افزایش قوس کمر را در این افراد تشدید کند که می توان با اقدامات پیشگیرانه تا حدودی این امر را کنترل کرد.

عزیزیان تغذیه نامناسب، به هم خوردن مزاج بدن، کاهش املاح بدن و غیره را از جمله برخی دلایل دانست که می‌توانند در افرادی که زمینه مادرزادی دارند، قوس کمر را تشدید کند.

به گفته این استاد دانشگاه، ورزش یکی از بهترین روش‌های درمانی برای قوس کمر است و می تواند با تقویت عضلات شکم، باسن و عضله کف لگن گودی کمر را بهبود بخشد.

وی افزود: بهترین شیوه ورزش کردن قرار دادن یک پا جلو یک پا عقب تر و کشش عضله جلوی ران است.

به گفته عزیزیان، قبل از عضلات شکم باید عضلات ران و لگن تقویت شوند.

این فیزیوتراپ تاکید کرد: همه افراد باید هنگام نشستن یک پشتی مناسب پشت کمر خود قرار دهند تا گودی کمر پر شود و فشاری که به بدن وارد می‌شود متعادل باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha