سلامت نیوز : کارشناس بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به اینکه افراد سیگاری 2 برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست قرار دارند، اظهار کرد: مردان سیگاری 70 درصد و زنان سیگاری 40 درصد احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان کلیه و مثانه دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ مهرداد جزایری با اشاره به اینکه مقدار نیکوتین موجود در قلیان چندین برابر نیکوتین سیگار است، اظهار کرد: قلیان به خاطر ذغالی که در سوختن آن به کار می‌رود حاوی مقدار قابل توجهی مونوکسید کربن است.

وی با بیان اینکه مصرف روزانه 20 نخ سیگار خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده در مردان را 5 برابر و در زنان 6 برابر افزایش می‌دهد، تصریح کرد: 90 درصد سرطان‌های ریه و 83 درصد مرگ و میر ناشی از سرطان ریه در اثر استعمال دخانیات است.

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی کاشان ادامه داد: دخانیات به عنوان عامل خطر ثابت شده در ایجاد حداقل 8 نوع سرطان از جمله دهان، حنجره، ریه، پانکراس، مثانه، کلیه، مری و معده و عامل احتمالی در سرطان‌های روده بزرگ، دهانه رحم، سرطان خون، کبد، غدد فوق کلیوی، کیسه صفرا، حفره بینی و سینوس‌ها می‌باشد.

جزایری با اشاره به اینکه مصرف سیگار یکی از مهم‌ترین عوامل خطر ابتلا به سرطان ریه است، تصریح کرد: مواجهه زودرس با دود سیگار مخصوصاً در کودکان و نوجوانان خطر سرطان ریه را چندین برابر افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه افراد سیگاری 2 برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست قرار دارند، بیان کرد: مردان سیگاری 70 درصد و زنان سیگاری 40 درصد احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان کلیه و مثانه دارند.

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه بیش از 4 هزار ماده شیمیایی در دود سیگار وجود دارد که بیش از 40 نوع آن سرطان زا است، خاطرنشان کرد: مصرف تنباکو در فرم‌های جویدنی و مصرف پیپ نیز یک عامل خطر مهم برای سرطان‌های دهان، حلق و مری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha