سلامت نیوز : رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به اینکه در زمینه تله مدیسین، مطالعات مختلفی در ایران و جهان صورت پذیرفته و اقداماتی نیز در این خصوص انجام شده است، گفت: اما آهنگ رشد ارائه خدمات مراقبتی از راه دور یا تله مدیسین در ایران ایده‌آل نبوده است اما نوید دهنده توانمندی کشور برای حرکت مطلوب به سمت استفاده از تکنولوژی‌های فناورانه و الکترونیک سلامت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمد حسن ناصری در اولین کنفرانس تله مدیسین که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، با بیان اینکه برای سال‌های طولانی، استفاده از روش‌های نوین، پراهمیت و درعین حال دقیق و کم هزینه‌تر در علوم پزشکی تا حدودی مغفول مانده بود، عنوان کرد: پزشکان ما بیشتر به دانسته‌ها و تجربیات خود تکیه می‌کردند و علم پزشکی بر اساس تبحر و مهارت‌های فردی و دیدگاه وسیعی که پزشک نسبت به امراض مختلف پیدا می‌کرد، رشد می‌یافت.

وی ادامه داد: اما روش‌های نوین و تکنولوژیک به تدریج جای خود را در علوم پزشکی باز کرد.

ناصری با اشاره به رشد علوم مختلف به خصوص رشته‌های مرتبط با فناوری اطلاعات از هر دو بعد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، عنوان کرد: این رشد و تحول عظیم وارد رشته‌های تجربی از جمله پزشکی نیز شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه در سطوح بین‌المللی شواهد مطلوبی در خصوص استفاده از روش‌های نوین خدمات سلامت به دست آمده است، گفت: باید توجه کرد که همواره سلامت مردم و هزینه‌های مترتب بر خدمات‌رسانی در سطوح مختلف سلامت، از چالش‌های مهم و اساسی برای دولتمردان هر کشوری بوده است چرا که نیاز مردم برای دریافت خدمات به صورت مستمر تغییر می‌یابد و در واقع با افزایش تقاضا روبرو هستیم.

ناصری اضافه کرد: با رشد نیازهای مردم، انتظار بیشتری از تنوع در ارائه خدمات به وجود می‌آید. برآورده کردن این انتظار نیازمند تامین نیروی انسانی مناسب و کارآمد در بخش سلامت است، اما تامین این نیروها برای اقصی نقاط کشور ممکن است همیشه امکان‌پذیر نباشد به ویژه در مراکز دورافتاده با دسترسی مشکل، هزینه گزاف‌تری را نیز می‌طلبد؛ اما استفاده از روش‌های جدید تکنولوژیک مراقبت از راه دور، امکان ارائه خدمات مطلوب‌تر به مراکز محروم را فراهم می‌سازد.

وی ضمن اشاره به اینکه در شرایط فعلی که استکبار جهانی درصدد است با تحریم‌های گسترده مردم را تحت فشار قرار دهد، به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری‌های کلان در زمینه سلامت الکترونیک و تله مدیسین مقرون به صرفه و منطقی باشد، گفت: به ویژه این سرمایه‌گذاری زمانی منطقی‌تر جلوه می‌کند که مبتنی بر مطالعات معتبر و اثربخش باشد. البته باید گفت استفاده صرف از روش‌های مراقبتی حتی با تکیه بر تله‌ مدیسین در شرایط حاضر کافی نیست و لازم است با برنامه‌ریزی‌های دقیق و سیاست‌گذاری‌های مبتنی بر شواهد به منظور توانمندسازی خدمات بخش‌های درمانی و بهداشتی هم همراه شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز اضافه کرد: بر اساس مطالعات صورت پذیرفته بیش از 90 درصد طرح‌های مربوط به گسترش سلامت با تکیه بر زمینه‌های الکترونیک به بهبود کیفیت خدمات درمانی، کاهش هزینه‌ها و پایداری در امر ارتقای بهداشت و درمان کمک کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha