سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۷
کد خبر: 66701
سلامت نیوز : برخی از بیماریها مانند پرکاری تیروئید، کم کاری غددجنسی، آرتریت روماتوئید یا مصرف برخی از داروها مثل کورتن  ولووتیروکسین باعث کم شدن قدرت استخوانها و در نتیجه پوکی آنها می شوند.

دکتر مهدی ابویی جراح ومتخصص ارتوپدی در شهرستان فسا در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: پوکی استخوان یا استئوپروز ، دراثر تخریب بافت استخوانی ، توده استخوان کاهش یافته و سرانجام به شکستگی استخوان منجر می شود.

دکتر مهدی ابویی با بیان اینکه توده استخوانی هر فرد معمولا در سن 30 تا 35 سالگی به بیشترین حد خود می رسد، اظهار داشت: پس از این سن ، کم شدن توده استخوان به صورت یک روند طبیعی اغاز می شود با افزایش سن، مقدار استخوانی که تخریب می شود بیشتر از مقداری است که ساخته می شود.

این جراح و متخصص بیماری های استخوان بیان کرد: زمان یائسگی عامل خطر دیگری برای پوکی استخوان است به طوریکه بعضی عملا پوکی استخوان را فقط بیماری دوران یائسگی  می دانند.

وی با بیان اینکه هنگام یائسگی ، مقدار هورمون (استروژن) در بدن زنان خیلی کم می شود اظهار داشت: پایین آمدن این هورمون در خون ،ازدست دادن استحکام استخوان وپوکی آن را سبب می شود .

دکتر ابویی با اشاره به اینکه پوکی استخوان بیماری خاموش نیز نامیده می شود ، تصریح کرد: ممکن است شما متوجه هیچ علامتی نشوید . طی سالها ممکن است شما استخوانهایتان را از دست بدهید اما ندانید که پوکی استخوان دارید تا زمانیکه ناگهان یکی از استخوانهایتان بشکند .

به گفته وی در سالهای بعد از یائسگی، مخصوصا" در سالهای اول، معمولا قدرت استخوان با سرعت زیادی کاهش می یابد سپس این سرعت کم می شود ولی روند پوکی استخوان ادامه می یابد. زنان مخصوصا آنها که بیشتر از 60 سال دارند بیشترین مبتلایان به پوکی استخوان هستند.

وی با بیان اینکه در مردان با افزایش سن، کاهش ناگهانی  وعمده ی هورمونهای جنسی چنان که در زنان اتفاق  می افتد پیش نمی آید، اظهار داشت: کاهش تراکم و قدرت استخوان در آنها خیلی آهسته تر اتفاق می افتد اما در 65 تا 70 سالگی ، زنان ومردان با یک سرعت استخوانهای خود را از دست می دهند.

جراح ومتخصص ارتوپدی در شهرستان فسا گفت: وقتی بیماری خیلی شدید باشد فشارهای خفیفی مثل خم شدن به جلو، بلند کردن جارو برقی، عطسه یا سرفه کردن می تواند باعث شکستگی مهره شود .

 دکتر ابویی با بیان اینکه شکستگیهای ناحیه لگن، معمولا در اثر افتادن و سقوط کردن فرد رخ می دهند، اظهار داشت: این شکستگی ها در بین شکستگیهای دیگر از همه بدتر است زیرا می تواند حتی خطر مرگ در پی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha