سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۱
کد خبر: 66706
سلامت نیوز : یک فوق‌تخصص گوارش كودكان گفت: سوء‌تغذیه یك بیماری خاموش است كه به كوتاهی قد منجر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ؛ دكتر فرید ایمان‌زاده با بیان این مطلب گفت: بیش از 100 میلیون كودك در دنیای امروز مبتلا به كوتاهی قد و سوء‌تغذیه هستند كه بیشتر این كودكان در مناطق جنوبی كشورمان ساكنند.

وی افزود: زمانی باید روند رشد كودك را مورد بررسی قرار دهیم كه جدول پایش رشد داشته باشیم. در این جدول نتیجه اندازه‌گیری قد، وزن و دور سر كودك ثبت و در كارت تولد كودكان قید می‌شود. اگر منحنی رشد كودك در این جدول، رو به بالا باشد، كودك روند رشد قابل قبولی خواهد داشت و اگر منحنی رو به پایین باشد باید به سرعت برای جبران سوءتغذیه كودك اقدام كرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: مهم‌ترین عاملی كه معمولا باعث سوء‌تغذیه در كودكان می‌شود، استفاده از شیرخشك بویژه در 6 ماه اول زندگی است. زمانی كه غذای كمكی قبل از 6 ماهگی شروع شود، كالری و پروتئین لازم به كودك نمی‌رسد. به همین دلیل پزشكان تاكید می‌كنند كه كودك طی 6 ماه اول زندگی فقط از شیرمادر و از 7 ماهگی به بعد به تدریج غذای كمكی به برنامه غذایی او وارد شود.

وی ادامه داد: استفاده از غذای كمكی نیز باید طبق جداول غذایی باشد كه پزشكان در اختیار مادران قرار می‌دهند. اگر كودك مبتلا به اسهال و استفراغ شود، طی بیماری، خوراندن شیر مادر به او قطع نشود تا كالری مورد نیاز روزانه را دریافت كند.

دکتر ایمان زادره خاطرنشان کرد: بعضی والدین از غذای خود به كودك می‌دهند، در حالی كه غذای كودك باید از بزرگسالان متفاوت باشد. مواد غذایی كه به كودك می‌دهیم، می‌تواند در بزرگسالی زمینه بروز آسم، آلرژی و عفونت معده و روده را در كودك فراهم كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha