سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۳
کد خبر: 66708
سلامت نیوز :از آن جا که پزشکان همیشه در خط اول نظام سلامت از جمله پزشک خانواده، خدمات درمانی در مناطق محروم و حتی در صحنه ها و حوادث ناگهانی حضور دارند، مشکلات و مطالبات آن‌ها باید به عنوان اولویت اول نظام پزشکی قرار گیرد که متاسفانه سازمان نظام پزشکی به گونه ای عمل کرده است که این افراد در سطوح پایین جامعه قرار دارند و تنها در زمان انتخابات نظام پزشکی است که به پزشکان به خصوص پزشکان عمومی توجه می شود .در صورتی که توان مدیریتی آن ها مورد غفلت بسیاری قرار گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ در حقیقت پزشکان دارای توانمندی‌ها و ویژگی‌های بالقوه ای هستند که علاوه بر حرفه طبابت می توانند در شرایط مساوی با افراد همتراز غیر پزشک در مشاغل و پست‌های حساس مدیریتی موفق و مفید باشند که در این زمینه و در این برهه از زمان کنونی که انتخابات نظام پزشکی است، اعضاء منتخب می توانند طی طرحی جامع و کامل در جهت ظرفیت یابی و ظرفیت سازی در جامعه با شناسایی و حمایت از این افراد، شرایط را برای فعالیت در عرصه های مدیریتی آنان هموار سازند.
این درحالی است که تا کنون شاهد بودیم، درعمل نه تنها سازمان نظام پزشکی بلکه سایر ارکان تصمیم گیر نظام سلامت نیز نتوانسته‌اند آن طور باید و شاید به مشکلات پزشکان از بحث معیشتی گرفته تا وضعیت امنیت شغلی و دغدغه ادامه تحصیل و… را حل و فصل کنند.

نباید از این نکته غافل شد که تاکنون هیچ اصلاحی در وضع تعرفه‌ها و بیمه‌ها که مسئله بسیار مهمی برای این قشر است صورت نگرفته است و اگر اصلاح تعرفه‌ای صورت گرفته به نوعی بوده که باید از بیماران دریافت شود.‌

با وجود چنین مشکلاتی، به راستی تحمل استرس ها در بسیاری از موقیعت های اضطراری و مواجهه با شرایط بحرانی در مقابله با مصدومین و مجروحین بد حال بیانگر تجربیات لازم برای مدیریت در بحران‌ها نیست!

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که شاید مبرهن باشد اما باید از آن یاد کرد، آشنایی و ارتباط صمیمانه‌ای است که پزشک با بیمار برقرار می کند. درنتیجه با درد و رنج مردم آمیخته می شود و سعی در کاهش و رفع آن دارند. این مقوله در نگاه مدیریتی آنان به ارباب رجوع بسیار مؤثر و مفید است. به همین دلیل نوع مدیریت آنان استفاده از نیمکره راست مغز است لذا به جای اینکه بر جسم و سیستم خشک اداری و ابعاد انسانی که مدیریت بیشتر بر آن حاکم است، بر دلها حکومت می کنند.

از آن جا که پزشک همیشه یاد گرفته است در تشخیص و درمان بیماری‌ها مشورت بگیرند و از بین چند گزینه بهترین تشخیص و درمان را انتخاب نمایند، افرادی مشورت پذیر هستند و معمولاً تصمیم‌های معقول ومنطقی را اتخاذ می کنند.

از طرفی حضور پزشکان در عرصه مختلف اجتماعی به غیر از طبابت نیز مفید و بدون حاشیه بوده است . برای مثال دکتر اصفهانی در عرصه هنر و دکتر چراغعلی در عرصه موسیقی و همچنین در عرصه های اقتصادی، حضور پزشکان در اداره بیمارستان‌های خصوصی تا بحال موفق بوده است و حتی فرماندار پزشک ، نماینده مجلس پزشک در عرصه سیاسی تاکنون موفق عمل کرده اند.

تجربه مدیریتی پزشکان در سازمان‌ها و نهادها در کشور از جمله سازمان بهزیستی و جمعیت هلال احمر که ماموریت و فعالیت اصلی آنان پزشکی و درمانی نیست نشانگر قابلیت‌های این قشر و در نهایت سازمان‌هایی عملکرد رو به پیشرفت و بدون حاشیه بوده است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha