سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6672

اگرچه ممکن است همه شما از گرمای هوا در فصل تابستان به ستوه آمده باشید اما به نظر می رسد باید هشدار جدید محققان امریکایی در ارتباط با وضعیت سلامت سالمندان در هوای گرم تابستان را جدی بگیرید و بیش از پیش مراقب سالمندان باشید.

سالمندان نسبت به دیگر گروههای سنی کمتر از گرمای هوا شکایت می کنند اما باید توجه داشت که این موضوع می تواند تهدیدی جدی علیه سلامت آنها باشد. شیوع بیماری های قلبی ، دیابت و... میان سالمندان تحمل افزایش دما و رطوبت را غیرممکن می کند. مصرف داروهای ضدانعقادی برای جلوگیری از ایجاد سکته قلبی و مغزی در سالمندان نیز موضوع دیگری است که سبب نگرانی شده است.
محققان دانشگاه بیرمنگهام انگلیس ، از موثرتر بودن مصرف وارفارین نسبت به آسپیرین در کاهش خطر سکته قلبی در افراد بالای 75 سال که ضربان قلب آنها نامنظم است ، خبر داده اند. احتمال خطر ناشی از ایجاد خونریزی داخلی در نتیجه مصرف این دارو برای سالمندان به مراتب کمتر از اثرات مثبت این داروها در کاهش خطر بروز سکته در سالمندان خواهد بود. براساس این تحقیقات افراد سالمند با انجام آزمایش های خونی می توانند در صورت تجویز پزشک معالج خود به جای آسپیرین از وارفارین استفاده کنند. هفته گذشته که روزنامه جام جم به شیوع سرطان سینه در زنان و پیشرفت های پزشکی انجام شده در این ارتباط اشاره کرد ، خبر رسید محققان آلمانی نیز در بررسی روشهای تشخیص قاتل زنان یعنی سرطان سینه دریافته اند که ام آرآی در تشخیص زودهنگام سرطان سینه از ماموگرافی موفق تر خواهد بود اما مشکل اینجاست که با وجود پیشرفت فناوری در پزشکی ، هزینه بالای استفاده از این روش و همچنین نبود کارشناسانی که بتوانند با استفاده از ام آرآی سلولهای سرطانی را تشخیص دهند به این معنی است که همچنان ناچار هستیم از ماموگرافی استفاده کنیم.
تشخیص سلولهای سرطانی از این طریق بسیار مشکل و نیازمند کسب تجربه است بنابراین اگرچه محققان دستیابی به این یافته ها را پایانی برای ماموگرافی می دانند اما باید پذیرفت که این هدف بزودی تحقق نخواهد یافت.
در حالی که همچنان به خواندن مطالب این ستون ادامه می دهید گردنتان را اندکی حرکت دهید ، چراکه محققان دانشگاه لیدز در انگلستان دریافته اند که ارتباط عصبی مستقیم میان ماهیچه های گردن و بخشی از مغز که مغز را به نخاع مرتبط می سازد در تنظیم فشار خون و ضربان قلب افراد نقش مهمی ایفا می کند. سلولهای مغزی متصل به ماهیچه های گردن نسبت به پروتئین های بازدارنده و محرک واکنش نشان می دهند و با آسیب دیدن گردن در فشار خون و ضربان قلب اختلالاتی ایجاد خواهد شد بنابراین در صورتی که مدتهای طولانی پشت میز نشسته اید، در مقابل رایانه قرار دارید یا در حال مطالعه هستید حتما زمانی را برای استراحت ماهیچه های گردن در نظر بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha