سلامت نیوز : سید حسام‌الدین نبوی‌زاده در گفت‌وگو با فارس در یاسوج اظهار داشت: در استان کهگیلویه و بویراحمد و در بحث افزایش سلامت مواد غذایی تولیدی در بخش کشاورزی باید مکانیسمی فراهم شود که کشاورز به سمت تولید محصولاتی بروند که سموم کمتری در ان‌ها استفاده شده است.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: کشاورزی در دنیا به سمت عدم استفاده از سموم شیمیایی می‌روند و در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز باید این روند شکل اجرا به خود بگیرد.

وی با بیان اینکه استفاده از سموم در کشاورزی و آنتی‌بیوتیک در طیور موجب کاهش رونق بازار خواهد شد، گفت: باید بدون استفاده از سم در تولید محصولات کشاورزی هم بازارپسندی محصولات خود را بیشتر کنیم و هم اینکه جامعه‌ای سالم با تغذیه‌ای سالم داشته باشیم.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به دستورات و ابلاغیه مقام معظم رهبری در تبیین سیاست‌های بخش کشاورزی، ضمن اعلام آمادگی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در اجرایی کردن منویات رهبری در بخش سلامت غذایی تصریح کرد: داشتن یک برند مشخص در محصولات و تولیدات کشاورزی این استان می‌تواند تأثیر بسزایی در ارتقاء کیفیت و سلامت تولیدات کشاورزی شود.

* استفاده از سموم در میوه‌های کوچکتر، کمتر است

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به برخی فرهنگ‌های غلط در مصرف مواد غذایی گفت: مردم عمدتا" به مصرف میوه‌های با حجم و اندازه بزرگ‌تر تمایل دارند ولی این در حالی است که میوه‌هایی که کوچک‌تر هستند چه بسا مرغوبیت و ارزش غذایی بالاتری نیز داشته باشند.

نبوی‌زاده ادامه داد: میوه‌های کوچک‌تر عمدتا به علت استفاده کمتر از سموم در آن‌ها از سلامت و کیفیت بهتری برخوردار هستند.

این متولی حوزه سلامت که در ابلاغ سیاست‌های بخش کشاورزی، موضوع سلامت مواد غذایی به عهده او و دستگاه متبوعش است، کشور ایران را کم‌آب خواند و تأکید کرد: ‌برای رسیدن به اهداف مورد نظر در بخش کشاورزی باید به سمت تولید محصولات با مصرف آب کمتر برویم ضمن اینکه در همین استان کهگیلویه و بویراحمد، برخی نقاط وجود دارند که با کمبود آب مواجه هستند.

* همه مسئولان در اجرایی کردن سیاست‌های ابلاغی رهبر مسئولند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه همه آحاد مردم و مسئولان در اجرایی کردن سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نقش و مسئولیت دارند، یادآور شد: باید از تجارب کشورهای گرم و خشک بهره ببریم و همچنین از تجربه کشت محصولات در سطوح شیب‌دار استفاده کنیم.

نبوی‌زاده به وجود آمدن یک هماهنگی هدفدار را در موفقیت‌های کشت و تولید در کشاورزی را منوط به ارتباط پژوهشی و تحقیقی مراکز علمی با مزارع و کشاورزان دانست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در بخش پایانی صحبت‌هایش به سیاست‌های کاهش مهاجرت از روستاها اشاره کرد و ابراز داشت: راه کاهش مهاجرت‌ها، درآمدزا کردن کشاورزی و تولید در این بخش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha