سلامت نیوز : علی خمسه در جمع مدیران بهداشتی و درمانی استان بوشهر با اشاره به نقش و اهمیت سلامت در پیشبرد اهداف توسعه‌ای یک نظام اظهار داشت: حوزه کلان اقتصاد سلامت مربوط می‌‌شود به توزیع اعتبارات و محاسبه سهم بین بخش‌های بهداشت و درمان و در حوزه خرد اقتصاد سلامت نیز به ارایه خدمات توسط  واحدهایی مثل بیمارستان انجام می‌پذیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی افزود: برای اولین بار در ستاد وزارت‌خانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دفتر ارزیابی و فناوری، تدوین استاندارد و تعرفه‌های سلامت را با نگاه اقتصاد سلامت راه‌اندازی کرده‌ایم و بعد از 7 ماه فعالیت مستمر و تجمیع فعالیت در قالب 4 اداره و 2 دبیرخانه تشکیل شده و در 52 دانشگاه علوم پزشکی کشور توانسته‌ایم واحدهای مشابه را راه‌اندازی کنیم.

وی در مورد اهمیت اقتصاد سلامت بیان داشت: نکته حائز اهمیت این است که در هیچ جای دنیا بدون توجه به نقش زیرساختی توسعه سلامت انسانی هیچ یک از آرمان‌های توسعه که در قالب اهداف سنواتی ارایه می‌شود قابلیت استقرار ندارد به عبارت دیگر تا انسان سالم نباشد امکان دسترسی به اهدافی که برای دوره‌های زمانی طراحی می‌شود عملاً میسر نیست.

وی سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ منابع انسانی در جامعه را نوعی سرمایه‌گذاری درازمدت و پربازده بین اهداف بین‌بخشی دانست.

خمسه خاطرنشان کرد: حمایت سیاست‌گذاران و مدیران از برنامه‌ها و اهداف اقتصاد درمانی، تضمین‌کننده کمی و کیفی عملکرد است.

وی گفت: با توجه به اینکه همکاران در حوزه محیطی در تعامل مستقیم با مشکلات مردم هستند، تصمیم‌گیری آن‌ها در مورد بهره‌برداری و توسعه منابع بر دیگر مؤلفه‌ها تأثیر می‌گذارد و با توجه به تقاضاهای بهداشتی درمانی باید بهترین بهره‌برداری را از منابع محدود حوزه جغرافیایی داشته باشند.

خمسه بیان کرد: توجیه‌پذیر کردن سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت چه در بُعد دسترسی چه در بُعد رضایتمندی مردم بسیار مهم است و امروزه یکی از مؤلفه‌های امنیت، ایجاد امنیت سلامت جسمی، روحی، اجتماعی و اقتصادی است و باید بدانیم چه خدمتی را به چه کسی، با چه نیازی و به چه قیمتی و با چه اطمینان از لحاظ کمی و کیفی ارایه می‌دهیم.

رئیس اداره اقتصاد سلامت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز گفت: اقتصاد سلامت برای این است که ما بتوانیم شاخص‌ها را تعریف کنیم و یک برنامه‌ریزی مدون و بهتر داشته باشیم.

پیمان زنده‌بودی افزود: ما باید کاری بکنیم که علاوه بر خدمات بیشتر و با کیفیت‌تر به مردم هزینه‌های آن‌ها را کاهش دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha