چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 66722
سلامت نیوز : ابراهیم رزم‌پا در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: گوش دارای مکانیزمی است که خود را تمیز می‌کند و نیازی به تمیزکردن گوش نیست.

وی استفاده از گوش پاک کن برای نظافت گوش را اشتباه دانست و افزود: گوش پاک کن آناتومی و مکانیسم طبیعی گوش را مختل می‌کند. همچنین با ایجاد زخم‌های سطحی، محیط را برای بروز عفونت مستعد می‌کند.

رزم پا اظهار کرد: خشک کردن گوش بیرونی مشکلی ندارد ولی تمیز کردن داخلی گوش ممکن است به پرده گوش آسیب برساند یا جرم گوش را متراکم کند و به عقب بفرستد برای خشک کردن گوش پس از حمام یا استخر بهتر است از سشوار استفاده شود.

وی اضافه کرد: برخی افراد عادت دارند برای خاراندن گوش بعضی اجسام خارجی مثل کلید را وارد گوش می‌کنند که این عمل بسیار اشتباه است. علت این خارش‌ها ممکن است عامل بیماری پوستی باشد و باید حتی المقدور چیزی در گوش فرو نشود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اگر چه سرما مشکلی برای گوش ایجاد نمی‌کند اما در مکان‌هایی که درجه حرارت زیر صفر باشد و فرد مدت زمان طولانی در معرض سرما قرار گیرد احتمال سرمازدگی لاله گوش وجود دارد.

وی با اشاره به حساسیت گوش افزود: در صورت سرمازدگی گوش دچار سوز می‌شود ابتدا قرمز و بعد متورم و پس از آن دچار بی‌دردی می‌شود. اگر ماندن در هوای سرد باز هم ادامه یابد، خون رسانی به گوش متوقف و گوش سیاه می‌شود.

به گفته وی، افرادی که در معرض هوای خیلی سرد قرار می‌گیرند یا به کوه می‌روند باید گوش خود را بپوشانند.

این متخصص گوش و حلق و بینی درمانهایی مانند فروکردن شیء گرم و پیاز در گوش را به منظور درمان گوش درد نادرست عنوان کرد و گفت: در صورت درد گوش حوله گرم و کمپرس گرم خون رسانی به گوش را بهتر می‌کند و چاره‌ساز است.

وی ادامه داد: استخر و آب آلوده می‌تواند انواع عفونتها را در گوش ایجاد کند و فرد باید احتیاط‌های لازم را مدنظر قرار دهد.

رزم‌پا همچنین با تأکید بر اینکه گوش توانایی تمیز کردن خود را دارد توصیه کرد: افرادی که گوششان جرم می‌سازد یا به دلیل مشکلاتی دفع نمی‌شود، برای تمیز کردن گوش خود باید به پزشک مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha