با رشد ۷۰ تا ۸۰ درصدی دیه رو به رو شده‌ایم و الان شاهد هستیم که دیه به حدود ۱۲۴ میلیون تومان رسیده است و همین موضوع برای شکایت از پزشکان ازسوی بیماران ایجاد انگیزه می‌کند.

بالا رفتن نرخ دیه عامل افزایش شكایت از پزشكان
سلامت نیوز : عضو هیئت انتظامی سازمان نظام پزشکی گفت: بالارفتن نرخ دیه برای شكایت ازپزشكان از سوی بیماران ایجادانگیزه كرده است.

سید تقی نوربخش در گفت‌و‌گو با ایلنا در مورد میزان تخلفات پزشکی گفت: ممکن است پزشکی به دلیل ذات و ضایعه یک بیماری موفق به درمان کامل نشود که همین موضوع موجب شکایت از پزشکان می‌شود، البته ممکن است که قصور پزشکی نیز اتفاق افتاده باشد.

روز به روز شاهد افزایش شکایت از پزشکان هستیم

وی با اشاره به اینکه با توجه به فضاهای رسانه‌ای و همچنین قوانین کیفری و انتظامی روز به روز شاهد افزایش شکایت از پزشکان هستیم، افزود: دلیل این امر افزایش تخلفات پزشکی نیست بلکه بدان علت است که مردم شکایت بیشتری می‌کنند.

نوربخش به افزایش قابل توجه دیه اشاره کرد وافزود: با رشد ۷۰ تا ۸۰ درصدی دیه رو به رو شده‌ایم و الان شاهد هستیم که دیه به حدود ۱۲۴ میلیون تومان رسیده است و همین موضوع برای شکایت از پزشکان ازسوی بیماران ایجاد انگیزه می‌کند.

پزشکان باید برای پرداخت بیمه ازنظر بیمه‌ای حمایت شوند

عضو هیئت انتظامی سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد: افزایش دیه براساس قانون شرع است و دراین مورد بحثی وجود ندارد اما پزشکان باید برای پرداخت آن از نظر بیمه‌ای حمایت شوند.

وی با اشاره به اینکه هر بیماری که درمانش صد در صد موفقیت آمیز نبوده بدون توجه به ذات بیماری از پزشک شکایت می‌کند، افزود: که شکایت از پزشک حق بیمار است اما باید رسیدگی به این شکایت به نحوی باشد که حقوق پزشک نیز تضعیف نشود.

پوشش بیمه‌ای پزشکان تنها تا ۴ سال است

نوربخش با اشاره به اینکه یک بیمار تا هر زمانی که بخواهد می‌تواند از یک پزشک شکایت کند در حالی که پوشش بیمه‌ای پزشکان تنها تا ۴ سال است، افزود: بیماری که الان عمل شده است اگر ۵سال دیگر به مراجع ذی ربط شکایت کند پزشک تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیست و باید به روز دیه را پرداخت کند.

شکایت از پزشکان ۴ سال بعد انجام می‌شود

عضو هیئت انتظامی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه حدود ۸ درصد شکایت از پزشکان از سوی بیماران ۴ سال بعد انجام می‌شود، افزود: پزشک برای اینکه امنیت خاطر در یک پروسه درمانی داشته باشد باید تحت پوشش بیمه در هر زمانی باشد.

نوربخش افزود: در دعاوی دیگر اگر فردی براثر شکایتی محکوم نشود می‌تواند از فرد شاکی شکایت و اعاده حیثیت کند اما در پزشکی به دلیل روابط انسانی و تعاملی که بین پزشک و بیمار وجود دارد به ندرت این اتفاق می‌افتد، بنابراین باید ساز و کارهای انتظامی و کیفری به نحوی باشد که هم مریض به حق خود برسد و هم حق پزشک تضییع نشود.

 فضای رسانه‌ای روابط اعتماد بین پزشک و بیماررا خدشه دار کرده است

وی با ابراز تاسف ازاینکه فضاهای رسانه‌ای روابط اعتماد بین پزشک و بیمار را روز به روز خدشه دار می‌کند، افزود: البته ضرر آن بیشتر از هر کسی به خود بیمار می‌رسد چرا که اگر پزشکان در معرض ریسک شکایت قرار گیرند به خصوص در موارد غیر اورژانسی ممکن است بیمار را به جای دیگری ارجاع دهد و خود به درمان او نپردازد که این پروسه صحیحی از نظر اخلاق پزشکی نیست چون سرگردانی بیماررابه دنبال دارد.

بیمار می‌تواند در چند مرجع از پزشک شکایت کند

نوربخش با اشاره به اینکه یک بیمار می‌تواند در چند مرجع ازجمله نظام پزشکی و دادگاه‌های دادسرای جرائم پزشکی از پزشک شکایت کند، افزود: این در حالیست که درکشورهای پیشرفته دنیا سیر شکایات ازپزشکان در چند مرجع نیست.

عضو هیئت انتظامی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: پزشکی که از او شکایت می‌شودبرای پروسه درمانی باید چند بار به مراجع پزشکی مختلف مراجعه کند درحالی که باید در این زمینه تمرکزی وجود داشته باشد تا حداقل وقت زیادی از پزشک گرفته نشود.

وی با اشاره به اینکه بیشتر شکایت هااز دندانپزشکان، زنان و زایمان، اورتوپد‌ها و جراحان مغز و اعصاب است، افزود: البته باید به این نکته توجه داشت که هیچ پزشکی براساس منطق عقلی و یاحداقل رعایت حال خود با هدف قصور پزشکی بر سر عمل جراحی نمی‌رود و بیشتر شکایات هم ناشی از طبیعت و ذات بیماری است.

پزشکان در درمان بیماران نمی‌توانند معجزه کنند

نوربخش تصریح کرد: پزشکان دردرمان بیماران نمی‌توانند معجزه کنند و تنها می‌توانند در حد علم، توانایی، دارو و تجهیزات در دسترس بیمار را درمان کنند.

وی در پاسخ به این سوال که فکر نمی‌کنید درصدی ازشکایت به عدم مهارت آن‌ها بر می‌گردد، افزود: در پزشکی هم همانند هر حرفه دیگری سطح مهارت درافراد یکسان نیست همانطور که همه مهندسان ساختمان یک‌جور نیستند اما همه باید حداقل‌ها را داشته باشند.

نوربخش خاطرنشان کرد: البته سیاست گذاران نیز در این زمینه نقش داشته‌اند چراکه سطح آموزش در دانشکده‌های پزشکی کف صحیحی ندارد و همچنین پذیرش تعداد زیادی دانشجویان پزشکی نیز در این مشکلات به وجودآمده دخیل بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha