چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۵
سلامت نیوز :  كنترل سازمان تامین اجتماعی با توجه به سرمایه‌گذاری شركت «شستا» به عنوان یك موسسه مالی بزرگ و در واقع بزرگ‌ترین هلدینگ اقتصادی كه كارهای مختلف سرمایه‌گذاری را دنبال می‌كند كه هیچ موسسه سرمایه‌گذاری دیگری در حال حاضر به پای آن نمی‌رسد، دارای اهمیت زیادی به لحاظ سیاسی است. داشتن این سازمان همچنین به لحاظ پست‌هایی كه به افراد به عنوان اعضای هیات‌مدیره شركت‌ها و مدیران عامل می‌دهد و حلقه حامیان ایجاد می‌كند، دارای اهمیت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ هیچ وزارتخانه‌یی به اندازه تامین اجتماعی و شركت‌های زیر مجموعه شستا نتوانسته حامیان خود را در پست‌ها و مناصب مختلف با اهمیت جا دهد. از طرف دیگر با توجه به منابع مالی كه تامین اجتماعی در اختیار دارد، در زمینه كارهای سیاسی بسیار كارساز است و از این موضوع در منافع و ظرفیت‌ها در راستای اهداف سیاسی همواره استفاده می‌شود. این استفاده از منابع مالی به قدری ظریف است كه با ریزترین محاسبات حسابداری‌ها هم نمی‌توان به این تخلفات رسیدگی كرد.

از طرف دیگر با توجه به منابع سازمان شرایط رسیدن به رانت در این سازمان فراهم است و از این لحاظ هم تامین اجتماعی برای سیاسیون دارای اهمیت است. در كل داشتن این سازمان در پیشبرد اهداف سیاسی دارای اهمیت است. به همین دلیل این سازمان كاركرد سیاسی در كشور ما پیدا كرده است. افرادی كه در راس این سازمان قرار می‌گیرند دارای وابستگی‌‌های سیاسی خاص هستند و دولت‌های وقت از آنها انتظاراتی دارند.

تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی در مجلس هشتم تخلفات زیادی در این سازمان را نشان می‌داد. اما در حالی كه انتظار می‌رفت نتایج در مجلس قرائت شود، با لابی‌گری‌های زیادی كه صورت گرفت، این اتفاق نیفتاد و حتی ما به عنوان اعضای تیم تحقیق و تفحص‌كننده نفهمیدیم بر سر این گزارش چه آمد. در مجموع فكر می‌كنم با اعمال فشارها و نظراتی در آن زمان صورت گرفت، كسانی كه زحمت كشیدند نتوانستند نتایج تحقیقات‌شان را در صحن علنی مجلس قرائت كنند. برای ما هم بسیار مبهم بود كه چرا با اینكه بیش از 8 ماه از پایان عمر مجلس هشتم باقی مانده بود، قرائت نتایج در دستور كار مجلس قرار نگرفت. نهایتا معتقدم یكسری اعمال فشارهایی نه از جنس تهدید بلكه از جنس تطمیع و وعده و وعید به افراد داده شد كه باعث شد گزارش در مجلس قرائت نشود و حتی نتایج به طور خلاصه هم عنوان نشود. در كل حاشیه‌های مربوط به این سازمان بیش از حد شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha